Handelsberättelse från L. Lippert O:ni. Cape of Good Hope, Port Elizabeth den 14 Maj 1868. Svenska prodkter. FPlankor af långa dimensioner hafva god efterfrågan och innehafvare i första hand, angelägna om att realisera sina förråd, som varit utsatta för verkningarne af regn och sol under en tid af 12 månader, hafva sålt 21 och 22 fots längder 3x9 t:s villigt till 5v, d., till hvilka priser ansenliga partier bafva omsatts. så att vår marknad är belt och hållet renons på friska 20, 21 å 22 fots plankor; kortare dimensioner hafva likväl ännu liten efterfrågan. Ett parti af 1294 st. 3x9 t:s från 6 till 23 fots, mest korta, alla mer och mindre skadade af torrröta, såldes den 28 April på offentlig auktion och betaltes med 27, å 4 d. för fot, hvilket pris med hänseende till varans beskaffenhet måste anses mycket tillfredsställande. (mporten af trävaror har endast ökats med 2203 gt. flooring boards, med Cape City från London till Capstaden, och tillförseln sedan årets början utgör alltså i Port Elizabeth 200 st. plankor och i Capstaden 9229 st. plankor och 7093 st. flooring boardsv. Vi notera för plankor, Baltic red and yellow 3x9 t:s, 8 å 24 fots, i små partier 4 å 6 d. och istörre partier 37. å 5, d. för löpande fot. 3x11t:s 3 å 24 fots H å 67, d. Nya och fulfria 2 fots 3x9 t:s, hvaraf konsumtionen uppgår till 23 af allt som förbrukas i kolonien, skulle i dag betinga 6 å 672 d. Svenskt Jern. Bar and rod vid begränsad efterfrågan för 2000 .8 14. Galvanized and Corrugated 27 å 31 2. ära, Stockholms-, i hela tunrer 42 å 44 sh, I halftunnor 25 å 27 sb. Beck, nominelt 45 sh. för tunna. Frakter. Ehuru åtskilliga fartyg hafva avjändt, hafva frakterna hållit sig fasta vid? d. för vagbad Ull. sVommodorö Perry afseglade den 12-denovs med omkring 6000 balar Ul — den last som någonsin afgått från kolunien, RER UREA DE bn