Article Image
I 8 20. Läroämnena fördelas på särskilda tider sålunda: I modersmålet undervisas hvarje vecka sex timmar; I historia sex timmar; I geografi fem timmar; I aritmetik fyra timmar; I naturlära fem timmar, och I skönskrifning två timmar. Dessa fördelas på de särskilda dagarne så, atv måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar erhålla hvardera fem lästimmar, samt onsdagar och lördagar hvardera fyra. Åt gymnastik är ej viss tid anslagen, utan sker undervisningen deruti när väderlek och öfriga omständigheter det tillåta. Onsdags-eftermiddag anslås till öfning i fältmätningskonst, gymnastik, vapenföring eller annan praktisk öfning efter föreständarens godtfinnande. Så framt omständigheterna det tillåta, anskaffas framdeles en sånglärare, som i samråd med föreståndaren bestämmer tiden för sångöfningarne. På lördags-eftermiddagen äro i allmänhet alla öfninfar inställda, så att de lärjungar, som det önska, unna begifva sig till sina hem och der tillbringa söndagen. 21. Undervisningen sker hufvudsakligen genom efter lärjungarnes fattningsförmåga lämpade föredrag och med fästadt afseende på förhållanden i det praktiska lifvet. All egentlig lexoch examens-läsning bör i folkhögskolan ej ega rum. Dock må läraren genom väl afpassade frågor ständigt öfva lärjungarnes tankeoch omdömesförmåga samt äfven tidtals återkomma till ett förut afhandladt ämne, för att erfara i hvad mån de med tanken och ej blott i minnet fattat det genomgångna. Derjemte skall läraren söka ingifva sina lärjungar håg och sinne för läsning af böcker, som blifva dem anviste, och, såvida tillgångarne det medfive ur skolans bibliotek tillhandahållna. Det ör vidare vara för läraren en kär pligt att väcka hos lärjungarne kärlek till sanning och rätt, till flit och ordning i deras förehafvanden, och genom samtal samt eget föredöme inverka på deras moraliska lif och göra dem till goda och för fäderneslandet gagneliga medborgare. Fran månget håll motse vi den anmärkningen mot undervisningsplanen, att kristendomen ej är upptagen såsom särskildt läroämne och vilja derföre anföra de grunder, som föranledt dess uteslutande. Först och främst erhälla barnen redan i folkskolan särskildt i detta ämne en god och säker grund, som sedermera vid konfirmationsundervisningen ytterligare förstärkes och påbygges. För det andra har hvar och en, som vill inhemta råd eller upplysning i kristendomens läror, i församlingsläraren den bäste undervisaren, samt dessutom hvarje söndag tillfälle till uppbyggelse i detta för alla det vigtigaste ämne. För ölrigt erbjuder sig för en lärare med varmt och för kristendomens sanningar öppet sinne rika tillfällen att äfven vid behandiingen af andra ämnen leda ynglingarnes tankar på alltings upphof och styresman. Vi tro oss nu hafva visat nyttan och behofvet af en läroanstalt, der äfven den till mera mogen älder komne ynglingen kan tilltredsställa sitt kunskapsbegär och förkofra sig i vetande, samt sluta vår anmälan af folkhögskolan med att innesluta den i allmänhetens välvilliga åtanka. Lund och Nordanå i Maj 1868. Styrelsen.

8 juni 1868, sida 4

Thumbnail