mit 1 rapport med nagra ailidna. Jag visst Idet, innan jag klappade på er dörr, och de var derför jag kom hit. Hon riktigt skrämde mig. Jag kom åte; att tänka på mina kära i hemmet, hvilkz I framställt sig för min inre syn i samma ögonblick hon klappade på dörren. Mitt förnufi sökte jaga bort dessa griller, men det gick icke så lätt, då madame Constance Donna dieu satt midt emot mig och stirrade så spöklikt. Föreställningen om andars närvaro blanc de lefvande är lika gammal som verlder sjelf, sade heligmålerskan med graflik röst Fenicier, egypter, greker och romare vorc omgifna af furier, larer, penater, onda och goda andar. Mahomedanerna tro att de aflidnas andar uppehålla sig omkring de grifter, der kropparne begratvits. Alla religioner och alla folk tro på andars tillvaro. Men det har blifvit spiritismen förbehållet att upptäcka sättet huru man beqvämast kan med dela sig med andarne. 5 ir en lärobyggnad, som hvilar på den starkaste grund, och derför kunnat bringa korresponansen med andeverlden i fullkomligt system. Känner ni Allan Cardec, den gudsmannen?p Jag har hört talas om hovom. Hans namn har trängt ända till mitt fädernesland., FHans namn är lika kändt i himlen som å jorden. Det är han som gjort en fullständig vetenskap af spiritismen, och numera ehöfver man aldrig frukta att sakna underrättelse från dem, som gått före oss till andra verlden, eller från de aflidna, som ännu dväljas inom vår egen atmosfer. Sväårigheten är blott att träffa på ett godt medium. Vi hafva kanske tusentals medier i Paris, men de flesta äro långtifrån goda. Huru skall ett godt medium då vara beskaffadt ? Ett godt medium är en förmedlare, från hvilken ett fint och osynligt fluidum utströmmar och blandar sig med det fluidum, som utgör en beståndsdel af andarnes: väsende, vilket har till följd.att andeveriden kan tta sig i direkt beröring med. denspersonen Ju finaro fluidet är; desto bättre verkar, personen såsom medium. Ursäkta, madame, vågade jag invända, det blir då i alla fall något materielt. Behöfva andar anlita materien ? Jag hade redan hemtat mig från min första öfverraskning, ljusen brunno klart, min lilla salong såg ganska trefiig ut, och jag kände min gamla scepticism vakna hos mig. Madame,, svarade min granne, andarne va underrättat oss, att de äro så att säga a uti ett halfmaterielt omhölje, som de alla påErisprit, hvilket icke är annat än ett rdeles subtilt fmidum, och det är, såsom jag nyss sade, genom detta fluidum, som de tta sig i beröring med. de lefvande personer, hvilka äro nog lyckliga att vara medier. Ju mindre materia de sistnämnda ega, desto ittre medier äro de. Al, madame, jag har stat långa tider, absolit fastat för att z slifva ett godt medium. Tyvärr har jag icke lyckats att ens blifva ett medelmåttigt. Artiste-peintre står det på mina kort. Hvarför : skail jag ej kunna lägga dertill: mediumin? Ty ett skrifvande medium är det förnämsta. Det gitves äfven medier, som äro användbara endast vid borddansen. De tillhöra en vida lägre grad, fastän ej heller de äro att förakta. Har ni någonsin varit vittne till borddans eller till bordmanifestationer at högre slag? Aldrig, madamel Det är skada. För någon tid sedan var jag hos en väninna i Passy, som bade samlat omkring sig några personer, hvilka äro ötvertygade om: spiritismens gudomliga sanningar. Vi hade genom förenad tro förmått ett stort bord att röra sig. Värdinnan fråade bordet om det fanns några medier i liskapet. Bordet lyfte sig på ena sidan och föll åter ned i sin rätta ställning med tt kort, bestämdt ljud. Det var tydligen stt jakande svar. År madame Donnadieu nedium? sporde värdinnan. Då lyfte bordet iter på sig. och vacklade af och an. Man unde omöjligt misstaga sig på att det var tt nekande svar. Jag är en olycklig för kastad varelse, och min enda räddning om jag kan sjelf upptäcka ett medium, hvilset vill kärleksfullt tjena mig... Emellertid illkännagaf bordet, på upprepade frågor, att några af sällskapet voro ej allenast medier, atan dertill af en högre ordning. Slutligen illfrågades bordet hvilken den ande var, för kning det yttrade sig. Säg oss det, sade värdinnan, genom små knackningar, en ör hvarje bokstaf ar alfabetet. Bordet gjorde stt bifallande tecken; hvarefter det åter sakta yfte på sig och slog först ett slag, derefter inpu ett. Det var ganska tydiigt andra bokstafven i alfabetet. Namnet började alltså ned B. Derefter slog bordet fem tydliga slag, alltså E, och ytterligare markerade det L. — B, E, L, utropade värdinnpan och nejdade bordet från att fortsätta; mina vänner, det börjar blifva betänkligt. Skulle n ond ande här drifva sitt spel? Tänk om let är sjelfve Belzebub, som talar genom oordet?, Vi intogos af förskräckelse och gade ej fortsätta med vidare frågor. Då rde vi genom det öppna fönstret tonerna ån ett piano i huset bredvid. Bordets ande rde dem också, och genast jade bordet narkera takten. Ni tycker således om muk? tillsporde vi anden, och han lät bordet söra ett jakande tecken samt fortfor deretter utt följa med musiken... Vid misstanken om utt en ond ande uppenbarade sig, hade vi ulla, med undantag af en ung flicka, dragit våra händer från bordet. Den unga flickan fortfor att hälla sin hand derpå, och vi kunde då finna att hon måste vara ett myct godt medium, enär hon ensam kunde må borddansen att följa musiken. På ytterligare tillfrågan svarade bordet, att den inga fickan var äfven ett skrifvande melium, Hon öfverraskades, ty den förträffiga egenskapen hade ända dittills varit henne ullkomligt obekant. Emellertid tog hon ett ark papper och en oenna samt satte sig att afvakta anden,som le skrifva till oss genom henne. Vi anlo, att den anden måtte först och främst ga sitt namn samt om han var densamme, hvilken nyss uppenbarat sig genom bordets relser. Flickan satt alldeles orörlig ungefär tio minuter, då började handen darra, hvarefter pennan for fram och tillbaka öfver papperet och slutligen skref pennan, utan att flickan visste sig hafva på ringaste sätt förorsakat den rörelsen. Belini stod det gana tydligt på papperet, och för yttermera säkerhet gjorde bordet en bekräftande röelse. En allmän glädje uppstod i sällskapet. Det var ingalunda Belzebub, som upnaonharade sir oenom hordet och nennan. utan