2 a rd ar der OM hh 2 sig. Icke är det under dylika omständigheter att undra på, om dessa sjömän skaffa sig i båda de omnämnda fallen rättvisa på det enda sätt, som de anse stå dem åter; de rymma vid första lägliga tillfälle. Men för att återkomma till navigatlonsskolorna, Säkerligen hafva högst få personer fästat sig vid de i Postoch Inrikes-tidningar årligen förekommande uppgifter på antalet af de från navigationsskolorna utexaminerade elever. Att detta antal ej är obetydli , synes deraf att under de senaste 5 åren inskrefvos 1522 elever, af hvilka 1269 erhöllo examen. Emedan dessa skolor till ett praktiskt yrke lemna så många i detsamma åtminstone något teoretiskt bildade ämnessvenner, och då derjemte tages i öfvervägande, att hvar och en som inskrifves för att läsa till styrmansexamen måste lemna betyg om att hafva varit minst ett år i sjömanstjenst anstäld, så tyckes antalet af åt sjömansyrket sig egnande personer i Sverge ej vara så obetydligt, att läroanstalterna för sjöfolkets utdanande böra alldeles förbises. Navigationsskolorna, hvilka med sin nuvarande organisation, inrättades år 1842, stå under civildepartementet och närmast under kommerskollegum, hvilka myndigheter hvarken hafva eller ens unna hafva detalj-insigter i de ämnen som i dessa skolor läras. Derföre finnes numera för navigationsskolorna en inspektör, hvilken skall öfvervaka undervisningen, men då bland de styrande han är den ende som har insigt i läroämnena och åtminstone under examen besökt dem, så är naturligt att han blir rådfrågad i alla de fall som röra förslag till förändringar samt att hans ord blir afgörande; härigenom blir inspektören i verkligheten den ende både beslutande och öfvervakande personen, och det är farligt att lägga en sådan makt i en enda persons hand. Det. år 1866 fastställda reglemente för dessa skolor är, om möjligt, otydligare och mindre bestämdt än det förra af är 1842, i det att åtskilliga dels motsägande och dels otydliga eller omöjliga föreskrifter finnas, då deremot andra som varit både behöfliga och nödvändiga fullkomligt saknas. En föreskrift i detta reglemente är för nu åsyftade ändamålet nödvändig att framhålla, nemligen att inspektören skall för åstadkommande af enhet Ii undervisningen och examina åtminstone hvartannat år vid hvarje skola sjelf förrätta examen, liksom han skall till de uner andra år förordnade examinatorerna lemna sådana föreskrifter att förenämnde enhet tillvägabringas. Att inspektören under den tid af 6 månader som undervisningen pågår skall göra inspektionsresor är aldrig ifrågasatt och att enhet i sjelfva undervisningen kan åstadkommas genom examina är ytterst svårt om ej omöjligt, isynnerhet då examinatorerna, som för hvarje år ombytas, högst sällan hafva vana att examinera — äfven sådant måste läras — ty, i olikhet med hvad vid elementarläroverken eger rum, är det hufvudsakligast examinatorn, icke läraren, som enligt reglementets föreskrift skall examinera eleverna. öljden deraf att någon inspektion under lästerminerna icke eger rum har ock visat sig deruti, att undervisningen bedrifves helt olika vid de särskilda skolorna; Det skadligaste af dessa sätt som innästlat sig, men hvilket likväl härstammar ifrån tiden för skolornas första inrättande, är bruket att öfverläraren gifver privatundervisning, hvilken af hvarje deri deltagande lärjunge ersättes med ifrån 10 ända till 30 rär pr månad. Skolornas ändamål är att för billigt pris och på statens bekostnad undervisa lärjungarne, men ej att de (skolorna) skola vara en förevändning att förmå eleverna till obehöfliga utgifter. Att denna utgift är obehöflig synes deraf, att navigationsskoor finnas, der sådan privatläsning icke ens blifvit ifrågasatt. Det är dessutom högst tvifvelaktigt att en lärare, som ärligt uppfyllt sin pligt att dagligen gifva 6 timmars Undervisning, kan ytterligare 2 till 4 timmar om dagen gifva eleverna full ersättning för de penningar han af dem erhåller och hvilka dessa genom långvarigt arbete förtjenat eller, ännu oftare, nödgas låna. Det är dock icke det värsta att en del lärjungar åsamkas denna obehöfliga utgift, utan det, att de tro sig genom endast öfyervarandet af öfverlärarens privat hafva erhållit visshet om genomgåendet af examen; det har till och med gått så långt på sina ställen, att de lärjungar, som icke deltaga i ji privaten, af de andra kamraterna få höra dystra spådomar om att blifva kuggade i tentamen och såsom ett sannt uttryck af en del af sjöfolkets uppfattning af denna sak kan anföras den ärliga och öppna fråga en sjöman framställde: Hvad kostar styrmansexamen, inskrifningspenningarne oberäknade? Väl vetande huru stort inflytande konkurrensen har på varors värde, hade samme man nyss förut underrättat om att han varit vid två navigationsskolor för att höra sig för. Orsaken till dessa privatläsningar är att finna i de små löner lärarne förr hade. Det torde kanske vara skäl att omnämna den olikhet, som med afseende på lönerna nu råder. I hela riket finnas 9 navigationsskolor. Lärarne i Stockholm och Göteborg uppbära respektive 3500 och 3000 rår i lön; underlärarne, 2 i hvar och en af dessa skolor, hafva 1200 rdr. I Gefle och Malmö hafva öfverlärarne 2500 rdr samt i de öfriga 5 skolorna 2000 rdr. Underlärarne, 1 i hvarje af dessa senare sju skolor, hafva 1000 rdr. Det är svårt om ej omöjligt att finna skälet hvarföre lärarne i Gefle och Malmö navigationsskolor blifvit hugnade med större löner än de öfriga, Stockholm och Göteborg oberäknade. HElevantalet i Gefle skola har under de sista 5 åren nedgått från 32 till 15, medeltal 26, i Malmö är medeltalet större, nemligen 42, men denna skola har alltid varit känd för dess utmärkta privatläsning. De öfriga skolorna, med undantag af Westerviks, hvarest elevernas antal under förenämnde tid icke varit större än 19 och sista året nedgick till 7 (medeltal 15), hafva i medeltal haft Kalmar 33, Hernösand 24, Wisby 23 och Carlshamn 22 elever. Månne icke något liknande system, som det vid elementarläroverken tillämpade, vore det ändamålsenligaste för lärarnes aflönande. Isynverhet är det skäl att tänka på underlärarne, hvilkas löner äro alltför knappa. Dekunna i allmänhet sällan ha någon förhoppning att få en mera inbringande plats och blifva efter 20 a 25 års tjenst fullkomligt utslitna, ty de-ha det svåraste arbetet, i det de vid hvarje läsårs början till undervisande få emottaga en ny uppsättning lärjungar, hvilka sakna all teoretisk underbyggnad i de ämnen, som i skolorna läras. Undervisningen skulle ovilkorligen vinna mest derpå att en delnavigationsskolor indrogos och de öfriga erhöllo ökade lärarekrafter, men emot denna indragning talar att eleverna i allmänhet äro medellösa samt att lefnadskostnaderna äro billigare i en mindre än i en större stad, och mången som nu har råd att genomgå en navigationsskola, skulle, om de flyttades till de större städerna, nödgas afstå deriifrån. Af en för insändaren tillgänglig skolas handlingar synes att dervarande styrmanselevers medelålder varit omkring 21 år, då deremot kaptenselevernas uppgår till emellan 24 å 25 är. Dessa tre mellanliggande år användas vanligen af eleverna till att genom sjöfart förskaffa sig nödiga medel för underhållet under genomgåendet af skolans högre afdelningar. Utan särdeles afsaknad torde dock minst 2 om i 3 skolor kunna indragas. På det navigationsskolorna skola kunna motsvara sitt ändamål: att meddela kostnadsfri undervisning samt att denna undervisning blir lämpad för utdanande af ämnessvennerna till ett af de mest praktiska yrken som finnas, så måste styrelsen af dessa skolor icke handhafvas af den passiva slen-( trianen, den måste, för att ej vara beroende, ha kkunskap och slutligen bör ej en enda persons tycke bestämma hvad som i dessa skolor bör läras eller icke läras. Det är icke nog att eleverna i dem skola undervisas till dugliga navigatörer, utan det bör ihågkommas att sjökaptenerna äro ombud ör de åt dem anförtrodda fartygen. Eleverna böra således icke, såsom nu ofta är händelsen, få undergå sjökaptensexamen utan att veta hvad ett certeparti är, skilnaden mellan detsamma och ett konossement samt hafva något begrepp om huru skeppsräkenskaper skola föras. Säkerligen vore det för skolorna bäst om uppsigten öfver dem öfverflyttades från civildepartementet till sjöförsvarsdepartementet samt att de bade en särskild styrelse bestående af sakkunnige et pot An MA Pt Ft AN ra mm mm AR pe personer, bland hvilka borde vara minst en sjö