Unsandt): Bör det vara representationen förbjudet att läsa statsrådsprotokollerna? Riksdagsordningen bestämmer (uti 38 ) att konstitutionsutskottet åligger att äska de i statsrådet förda protokoll, imed tindantag af dem som ängå ministeriella ärenden och kommaåndömål, hvilka endast i hvad som törer kända och af utskottet uppgifna händelser må kunna fordras,; och regeringsformen lemnar utskottet rätt att, efter granskning af dessa protokoll, hös riksdagen anmäla sina anmärkningar. : Detta är godt och bra, om konstitutionsutskottet gör sin skyldighet; men om detsamma med uppsåt blundar eller af oförstånd och beqvärnlighet förbiser hvad som borde anmärkas, så äro under närvarande förhål: landen äfven hela representationens ögon tilllyckta, och decharge lemnas för åtgärder, hvilkas förderfliga följder drabba staten tungt. Afven då utskottet verkligen sett upp, händer att det sätt, hvarpå detsamma affattat sin framställning, är så otillfredsställande, att representationens öfrige medlemmar hade stort behof af att sjelfve efterse de faktiska förhållandena; och då detta nu är dem förmenadt måste de döma såsom den blinde om färgerna. För att blott anföra ett exempel må erinras, huru denna riksdags konstitutionsutskott, när detsamma, icke vågande sig fram med en hemställan om tillämpning af 107 R. F., till riksdagen öfverlemnade sina detaljanmärkningar, ickedervid meddelade sådana upplysningar ens om statsrådernas deltagande i alla de anmärkta besluten, att representationen kunnat, om den så skulle velat, göra en hemställan till konungen om vissa konseljledamöters entledigande. I fråga om riksmarskalksoch f. d. statsrådernas m. fl. rang fann man att alla statsrådets ledamöter varit närvarande, men det uppgafs icke om de alla tillstyrkt beslutet; och i fråga om vikariatsarvodena samt afsändandet af officerare till Ryssland fick man icke ens veta, hvilka af statsråderna som varit tillstädes. Det är då lätt att finna, huruvida det varit möjligt att anmäla någon till entledigande. Kan det vara klokt att på detta sätt elulera den granskningsrätt i afseende på reseringens handlingar, som efter grundlagen skall vara folkets ombud förbehållen? Icke 108 att det af en tillfällig utskottsmajoritet can bero, huruvida de största feloch de mest påtagliga försummelser halka oanmärkta igeom, och att en decharge lemnas, som repre. entationen sedan kan få mången anledning utt ångra. Det kan äfven af en utskottssesreterares vårdslöshet bero, huruvida en möjighet, gifves att anmärkta felaktigheter kunna ill något resultat föranleda.