Article Image
sedan okade till AV.VUJ, gjort ett a FJ sjelfva hutvudfästni Striden s 6 kl. 3 på morgonen och slutat k ; middagen med brasilianarnes som, dervid skulle förlorat 5 ä 6000 man. Denna : underrättelse saknar dock ännu all bekräfteise från annat håll. S ; iFörvaltningskostaaden vid j. statens jernvägar. i Då vi tro att : mäste vara att genom indi . sparingar i alla de grenar af sta ? der sådant utan verklig olägenhet kan ske! d ill ödvändiga I 4 en dell. G Y igit till den m rvaltni nar här i lannor redan och derunder upp: samma af alla fö det. Ar 18 hade en betyd i gitterna vid ens j trafikstyrelsens och d till 38.990 rdr; men banenätet dock icke ök mil,, hade de stegrats til peditionskostnader m. m. hi Chefen allena har 2000 rår i rår i s. k. resekostnadsersättnin; lig utgiftstitel för den i behofvet påkallade in resa; 3 å 4 intendenter h oberäknade). n, jemte 1000 en bes a utg mellertid blott och betjenin, rdr, vid trafikafdelningen utbetal ändamål 529,643 rdr, och mas företer en kostnadssumma för tjenstepersona. len af 307,375 rdr. Visserligen bar trafikstyrelsen en hel h tjenande under sitt befäl; men det syr för tvifvelaktigt, om en så stor och så högt a aflönad personal må erforderlig, då sta-, ten nu, för att inkassera 4,479,000 rdr vänder en kostnadssumma, för tienstepersonalen allena, at 1,351,747 rdr, således nära en tredjedel af bri örden. Den såsom alltt naden vid tu Nödvändigheten af hågon hi hållet saknad kontroll hushållning bevisas få detaljerade gar, hvi en annan tidning oc oaktadt derom framställd uppmaning, vederå lage Staten har avskaffat och underhåller ; 6 statsvagnar, ehuru, om någon sadan vore 3 oumbärlig, en, förlagd i Stockholm, kunde i ligt; och. af dessa vag hafva 2 kostnaden uppgifves, rdrat )en utgift af 34400 rdr, således en å. L förlust af 2064 rdr. För 2 vagnar, som knappt en gå a begagnas, och hvartill ätteligen kunnat aptera s 6600 ? rdr; vidare består man sig den onödiga lyx af en mängd första klassens vagnar, som störstå delen af äret a tomma, så att, är 1865, af hela antalet passagerare försla klasti sens med snälltåg utgjorde blott 0,7 och med d blandade tåg 0,6 proc. Dessa vagnar äron dock betydligt dyrare bade i anskaffningsoch underhållskostnad än de verkligen begagnade andra klassens vagnar. Med den omtanka för de förnäma och till en stor del gratis-resande passagerarne i dessa vagnar,. som med fra fikstyn sens öfriga åtgöranden, öfverensstämmer, bar hon låtit inköpa apparater för dessa vagnars uppvärmning under den kalla årstiden. Andra och tredje klassens passagerare äro naturligtvis bättre för-l, sedda med pelsverk och hatva säl des icke behof af dylika apparater. I enlighet med samma åsigt, att mån för den fattige skall 4 göra det så obeqvämt som möjligt att färdas å jernväg och att han äfven bör der lära r änna sin ställning, låter man i de flestal;; tredje klassens väutsalar dricksvatten saknas (under det att bränvin rikligen finnes på restaurationen att tillgå) eller ock blifva passagerarne tillgängligt endast ur envid väggen fästad bleckskopa. För första och andra kl finnes vidare särskilda rö befria de icke-rökande tredje gerare fran plågan af att lång färd inandas röken af den vanligen sämre tobak, som de rökande i dessa kupter för-!; braka, har synts trafikstyrelsen onödigt. Dål, Bkväl ett stort antal tredje klassens vagnar : läga på en gång medfölja, finnes ju intet hinder för att hänvisa rökarne till någon viss, t. ex. den sista vagnen bland dessa. Man vet att, isynnerhet på vintern, då fönstren äro igenstängda, svaga och sjukliga personer! . blifvit, efter en längre inrökning i dessa vagT nar, i flera dagar sjuka Bland tillåtna oski äfven att personer i tredje klassens kupter egh efter behag, äta och supa ur medhafda matsäckar). med tillbehör. Hvarföre kunde icke uti ord-ningsreglorna sådana personer äfvenledes hänvisas till en viss kupe? För att på allt sätt straffa dem som icke hafva, råd att begagna vagnar af högre klass, beviljar mån icke heller tredje klassens passagerare den rabatt vid dagliga resor, som lemnas andra jernvägsresande. År då icke den mindre bemedlades 1-rdr för honom lika betydande som 2-riksdalern för den förmögne, och är icke jernvägens fördel af täta resor från denna samhällsklass lika stor, ja väl, i anseende till den större mängden, större. Huru ändamålsvidrigt har man icke dessrsta klassernas passagerare! Den biljett, som för rabattpriset erhålles, gäller endast för 30 följande ar och blott för viss person. Således om den köpande är hindrad af sjukdom m, m, t t i 5 ri sens passagerare a r DR ton RNE 5 4 Nga Fo Mus utom ordnat rabatteringen för de att någon dag sjelf begagna densamma, ver rabatten honom ingen fördel, utan ; det tvärtom blifva honom dyrare än inköp pr resa. Detta förhindrar naturligtvis i hög ; rad inköpet af rabattbiljetter och trafikens, ragning till jernvägarne. Den resande kö-, r naturligtvis. hellre 30 biljetter på en kon-l, Karrerande ångbåt, enär sådana biljetter få begagnas hvilken dag och af hvilken person I som helst. e ö c t r 1 p i Bland bevis på trafikstyrelsens misshushållning omtalar den nämnda tidningen äfven, huru styrelsen för hvarje år i utvidgadt format låter utgifva en berättelse öfver jernvägsrörelsen, hvilken berättelse är till den ad omständlig, att den år 1865 utgafsitvå elar å tillsammans omkring 200 sidor (den; större delen var dock, eget nog, icke paginerad) samt att densamma uti 71 stora fabeller uti imperialformat, hvardera sönderfallande i 62 kolumner, upptog den afgående trafiken och inkomsten derför är 1865 för hvarje statens jr station-i-hola riket För år 1866 har hela berättelsen blifvit sammanförd i en diger volym, men är ändock vidlyftigare än den föregående. kn sådan detaljstatistik må hafvavärde för trafikstyrelsen sjelf och några få forskare, men tryckas i sådan skala borde den icke; ty den har intet intresse för allmänheten och kostar likväl många tusende rår, enär allt tabelloch siffertryck är mycket dyrt. Också har styrelsen för tryckning och dermed oriktigt AN a tlandada savnroditianektactnador) ar

15 april 1868, sida 3

Thumbnail