Article Image
WMineral-olja som smörjningsmedel för maskiner, VASnar m. mm. För någon tid sedan nämndes från Amerika med ovanligt beröm användandet af mineral-olja till smörjning af alla möjliga slags lager. Man läste med viss försigtighet dessa meddelanden om petroleumoljans stora framtid äfven i detta afseende, förmodande endast en vanlig puff af petroleumspekulanter dertill vara orsaken. Nyare underättelser bekräfta likväl sanningen af dessa uppgifter och Zeitschrift des Oesterreichischen Ingenieurund Architekten-Vereins,, X Heft. 1867, innehåiler i detta ämne en längre redogörelse af L. Becker, öfverinspektör för Kejsar Ferdinands-Nordbanan, der mineral-oljan från Galizien sedan 6 år begagnats till smörjning af både lokomotiver och vagnar. Ur denna berättelse anföra vi ett och annat. Vid jemförelse mellan denna och bomolja visar sig att slitning af tappar och lager är lika för båda; att slitningen vid smörjning med rofolja nåot ökas, men varaktigheten af ullen i 8. k. Tagetger blir betydligt större med mineraloljan som smörjningsmedel. Vid vestra banan, der man först börjat och nu uteslutande nyttjar detta smörjningsmedel, visa räkenskaperna en kostnadsbesparing af 24 proc. Med anledning häraf införes mineral-olja i stället för alla dyrare vegetabiliska oljor, på försök vid de flesta österrikiska jernbanor. Genom förbrukning vid Theiss-banan, Böhmiska Vestbanan och Mohacs-Fänfkirchnerbanan samt rivata etablissementer har afsättningen, som för B Ar sedan i Wien endast utgjorde några centner på året, numera uppgått till omkring 10,000 ctr. Denna på relativt så kort tid st kande afgång talar tydligen för detta materials brukbarhet och ekonomiska värde samt rättfärdigar det an tagande, att mineral-oljan kommer att som smörjningsmedel intaga samma utmärkta rum, hvilket den redan eger som lyse. Oljan är fri från syra och angriper derföre icke maskindelarne, ej heller beckar den. I kärlet förefaller färgen blåsvart, mot dagen synes den ljusbrun. Mellan fingrarne kännes den mycket fet, mjuk och hal. Äfven i Sverge har man redan på ett, verksamt sätt fäst sin uppmärksamhet på detta ypperliga smörjningsmedel. Straxt utanför Stockholm vid Hermansdal är sedan förra sommaren en tillverkning af denna olja i gång. Till en början tillverkades den efter amerikansk metod, men då denna icke befanns fullt tillfredsställande, har fa briken kommit till en förbättrad metod, patenterad för Sverge. Efter denna metod tillverkas nu dagligen omkring 200 kannor maskino! ja, som erhållit mycket beröm. Den begagnas bland annat med stor fördel på denna tidnings tryckeri, vid teknologiska institutets verkstad, Lindholmens mekaniska verkstad m.fl. svenska etablissementer (Dp. B.) — En ny lira om ansvarighet. Er lustig historia berättas om den nye engelske mi nistern i Washington, då denne. innan han lem nade London, råkade en amerikansk gentleman hvars ultra-republikanska åsigter voro honom obe kanta. Ministern berömde presidenten Johnsor för hans administrativa skicklighet och kraft. Di ministern icke fick något svar härpå, yttrade har i något modifierad ton: I alla händelser måst man medge att han sjelf på ett märkvärdigt sät bragt sig upp till sin höga plats — Det må s vara, ljöd svaret, xmen om han sjelf har gjort det så befrias derigenom Gud allsmäktig från en tung ansvarighet.

21 februari 1868, sida 4

Thumbnail