Article Image
Ett politiskt program. I åtskilliga landsortsblad har man de senaste dagarne sett aftryckt ett program, som varit rubriceradt det nyliberala partiets program,. Man har fatt ett nytt bevis derpå, till hvilken tvetydighet benämningen nyliberal leder, i det flera tidningar helt naivt uppgifvit, att detta vore ett program för landtmannapartiet, Detta partis ledare, som icke ha någonting emot att kallas nyliberala, skola dock utan tvifvel bedja Gud bevara sig för ett dylikt program. Så vidt vi ha oss bekant, har detsamma icke heller utgått från någon riksdagsman eller någon riksdagsfraktion, utan från några demokrater utom riksdagen. Deremot är det ganska visst, att den hufvudriktning, i hvilken detta program går, öfverensstämmer med äsigterna hos åtskilliga riksdagsmän, dels hörande eller troende sig höra till det s. k. landtmannapartiet, dels till motsidan, men i sjelfva verket tillsammans utgörande en yttersta venster. Vi anse oss böra citera de ord, med hvilka Göteborgs Handelsoch Sjöfartstidning anmäler och inleder detta de nyliberales program, hvilka, yttrade på det hållet, äro mycket märkliga: : Under denna benämning har bland våra riksdagsmän blifvit utdelad en skrift, hvars ursprung, såvidt vi veta, icke är med säkerhet bekant, men som ingalunda är oförtjent af uppmärksamhet. Programmet börjar med en inledning, som uttalar några i allo sunda och riktiga tankar rörande partibildningen — att en sådan endast är berättigad när den till samverkan förenar dem, som hylla enahanda principer, och att ett parti förtjenar detta namn blott i den mån som det består af sjelfständigt tänkande och handlande medlemmar och sammanhålles af ett program, hvilket uppställer ej blott dessa principer, om hvilka man är ense, utan ock en i bestämda praktiska yrkanden detaljerad plan, i hvilken samma principer blifvit i bestämda punkter tillämpade. Meningen med programmet för det nyliberala partiet är att utgöra en sådan plan. Emedan, säger författaren, samhällets och dess utvecklings olika momenter sta i organiskt samband med hvarandra, är det nödigt, att reformerna ledas af en det hela omfattande blick: endast så kunna reformerna, ehuru enstaka, genomträngas af samma anda och stödja, i stället för att komma i strid med och rubba hvarandra.. Detta är utan tvifvel riktigt; den enda våda uppställningen af ett sådant detaljeradt program medför är, att måhända en och annan, som trott sig vara liberal och egnat sitt understöd åt den liberala saken, Sskyggar tillbaka för åtskilliga här öppet framlagda konseqvenser, med hvilka han icke hunnit göra sig förtrogen. Men äro principerna och utgångspunkterna riktiga, så äro deras verkliga konseqvenser det äfven, och man har endast godt att vänta af deras tillämpning, förutsatt att detta sker icke brådstörtadt, utan i rättan tid, när behofvet deraf blifvit kännbart och opinionen derför mogen. Också medgifver programmets författare såsom sjelfklrat, att krafterna måste efter hand riktas på planens enskilda delar, och att allt ej kan göras på en gång. Vi meddela här nedan programmets speciella teformfordringar. Ganska många ibland dessa skola säkerligen förr eller senare framträda vid kommande riksdagar såsom motiverade motioner och blifva föremål för allmänna uppmärksamheten och meningarnes strid. I. Folkrepresentationen. a) Census för valrätt och valbarhet till andra kammaren upphäfves; med iakttagande af vanliga allmänna vilkor tillkommer såväl den sednare som den förra enhvar, som ej är i enskild mans tjenst och bröd; db) Census för valbarhet till första kammaren afskaffas; ce) Kamrarne utse sjelfva talmän och vice talmän; d) Kamrarne allena pröfva riksdagsmannaval; e) Oinskränkt rätt att afsäga sig riksdagsmannadrag i andra kammaren medgifves; Å Första kammarens ledamöter erhålla lika arvode, som andra kammarens; g) Första kammaren väljes för en tid af sex år. II. Regeringen. a) Civillistan bestämmes vid hvarje regents tillträde för hans lifstid och för kungliga huset gemensamt; b) Medlemmar af kungliga huset befordras till militära befattningar allenast efter fullgörande af föreskrifna prof och enligt gällande befordringslagar; e) Riddarordnar afskaffas. d) De konsultativa statsrådsplatserna indragas; e) Landtoch sjöförsvarsdepartementen förenas i en hand; f) Ett regeringsdepartement för undervisningen och . g) Ett för åkerbruk, kommunikationer och allmånna arbeten upprättas; h) Alla ministeriella ärenden föredragas och afgöras i det unionella statsrådet, när sådant blifver inrättadt; den diplomatiska representationen i utlandet inskränkes; . i) Antalet tjenstemän i departementens kanslier minskas. TI. Lagstiftningen. a) Konungens envälde i den ekonomiska lagstiftningen delas, såsom om allmän lag gäller, med -representationen; . on b) Den administrativa lagstiftning, som af konungamaktens underordnade organer innehafves, öfverflyttas på landstingen och med dem likställda stadsfullmäktige; ec) Strafflagen mildras: dödsstraffet afskaffas; böter utgå i förhållande till taxerad inkomst, dock att minimum och maximum bestämmas, hvarjemte i lag stadgas om anstånd för deras erläggande, hvilket vid bristande tillgång sker genom arbete för kommunens räkning, hvadan vattenoch brödstraffet häfves; latitudsystemet inskränkes; ae 2

12 februari 1868, sida 3

Thumbnail