delsen, återgäldas riklige n både genom den vinst af tid och genom den tillfredsställelse, som skördas vid redogörelsen för det lästa. I följd af den lättade öfversigten vinna lärjungarnes kunskaper såväl i klarhet som i säkerhet; äfven de svagare förmå bättre fulljag hvad skolan fordrar, och klassen: vinner lerigenom i sammanhållning. Men när på sådant sätt lärjungens arbete blifvit ordnadt och erhållit icke blott det rätta måttet utan äfven den rätta riktningen, när således tyngdpunkten för skolans arbete blifvit förflyttad till den samverkan mellan lärare och lärjungar, som eger ram under skoltimmarne, måste ock de föresatta lexornas inhemtande komma att erfordra mindre tid. En ändamålsenligt ordnad förberedelse kan icke annat än medföra lättnad i lärjungarnes hemarbete. De uppgifter, som på grund af föreskriften i k. cirkuläret den 12 Maj 1865 i två års läroverksprogrammer meddelats, utvisa emelJertid, att lärjungarnes hemarbete vid olika skolor till högst olika mått tagits i anspråk. Antalet timmar, som för. detta hemarbete i medeltal dagligen användts, befinnes till. och med understundom vid den ena skolan för samma klass vara dubbelt större än vid en annan. Då den uppgift, som skall lösas i samma klasser vid olika läroverk, är väsentligen enahanda, synes detta förhållande, äfven med billigt afseende på alla de svårigheter, som möta för angifvandet af en fullt noggrann siffra i detta fall, äfvensom på de olikheter, hvilka kunna förefinnas i grunderna för beTäkningen, likväl tydligt hänvisa derpå,. att förhållandet emellan undervisningen i skolan och lärjungens hemarbete ännu icke är vid) alla läroverk på samma sätt uppfattadt. Af denna anledning och med afseende på den stora vigt som ligger derpå, att lärjungarnes hemarbete icke i för vidsträckt mått tages i anspråk, har jag ansett mig, med hänvisande till k. cirkuläret den 12 Maj 1865, böra särskildt erinra om angelägenheten deraf, att i allmänhet de lexor som föresättas lär jungarne, och öfverhufvud de hemarbeten, som föreskrifvas, göras till föremål för en tillräcklig, förberedande behandling. Det är mig väl bekant, att det lärosätt, som nu blifvit förordadt, redan ofta användes och, hvad många lärare angår, ejlemnar någor öfrigt att önska; men då det ännu icke an anses vara allmänt och då -förfaringssättet i detta hänseende är af synnerlig vigt, har det synts mig önskvärdt, såväl att en redan vunnen öfvertygelse måste befästas och finna alltmera omfattande tillämpning, som att de här antydda grundsatser må erhålla en ännu allmännare. utbredning. Användningen af dessa allmänna grundsatser på skolans särskilda ämnen är för en erfaren. lärare lätt att göra. De kunna i sjelfva verket tillämpas på alla dessa ämnen, på den matematiska, den naturvetenskapliga, den historiska och geografiska, äfvensom på kristendomsundervisningen, ej mindre än på undervisningen i alla främmande språk. Icke heller lärer här behöfva varnas för sådana misstag, som kunde göra förberedelsen af ett föresatt hemarbete föga mera båtande än om den alldeles underlätes. Intet af dessa misstag motverkar mer ändamålet, än det, då i strid mot en sådan förberedelses rätta syfte den insigt, som bör blifva hela det gemensamma arbetets slutliga frukt, på en gång gifves lärjungarne fullfärdig och liksom till skänks, t. ex. genom en af läraren på förhand gjord öfversättning af ett stycke hos en främmande författare, eller en utan lärjungarnes deltagande gifven demonstration af en matematisk sats En på ofvån antydda grunder byggd behandling af ,undervisningen i förhållande till hemarbetet är en af de säkraste utvägar, genom hvilka det kan vinnas, att skolan blir, hvad hon i främsta rummet bör vara: uppfostrande, ! att en för den friska utvecklingen af själ och kropp nödig ledighet beredes ungdomen, att lärjungen, i stället att känna sig nedtryckt af det inhemtade kunskapsförrådets massa eller förströdd af dess mångfald, med lätthet förmår smälta hvad han lärt, och upplifvas af medvetandet att kunna använda det, att, då skolan understödjer läsningen i hemmet, behöflig tid lättare kan egnas åt de skriftliga. hemarbetena, och i att på samma gång som det inre sammanhanget emellan de olika kunskapsämnena klarare framträder, hvart och ett at dem erhåller en enklare behandling och sålunda undervisningen alltmera framstår såsom ett lefnande helt. På grund häraf får jag anmoda styrelsen. att förständiga rektorerna vid elementarläroverken, att meddela vederbörande lärare innehållet af detta cirkulär, med dem i anledning deraf öfverlägga samt föröfrigt efter befogenhet söka verka för att ofvan utvecklade grundsatser må blifva riktigt och samvetsgrannt tillämpade, varande jag förvissad om eforusembetets upplysta och kraftiga medverkan till befrämjandet af detta för den uppväxande ungdomens bildning vigtiga ändamål. ohh mf —— — Tysta skolan. Uppå en af styrelsen för deni hufvudstaden inrättadeis.k. Tysta skolan, eller privata -undervisningsoch uppfostringsanstalten för döfstumma barn, gjord samt af Stockholms stads konsistörium insänd, och förordad ansökning, har K. M:t den 13 nästlidne Dec. beviljat berörda uppfostringsanstalt ett understöd för är 1867 af 1400 rdr, att utgå af det vid 1865 och 1866 årens riksdag till understöd och uppmuntran åtjnindre uppfostringsanstalter för medelan Rena. harm harligda anscler OR KY dn