arbetare, vore det lätt att erhålla dugligt och ordentligt folk, och en behöflig och billig inskränkning kunde ske uti arbetslegan för de s. k. arbetslagen, hvilka arbeta med en förtjenst af stundom ända till 15 å 20 rdr pr dag för hvarje person, och hvilka, om de icke erhålla en så hög betalning ofta föredraga att tillbringa sin tid på krogarne. Genom det af insändaren föreslagna systemet skulle de tvingas till en ordentligare sysselsättning och ett för dem sjelfva gagneligare lefnadssätt. För anläggandet af de föreslagna magasinerna fordras en ej alltför dyr plats, på det att anläggningskostnaden må, utan för högt uppdrifven hyra, kunna betäckas; vidare att den vore tillgänglig såväl från landsom sjösidan samt att kuperad mark ej hindrade trafiken mellan dem och de mest besökta hamnarne: Skeppsbron, Riddarholmen m. fl., ty en stor besparing i omkostnaderna eger rum derigenom, att en häst kan draga en flerdubblad börda på en jemn väg. De,som ega sina magasiner på Söder, veta nogsamt huru både kostsam och hinderlig backen vid Slussen upp till Södermalmstorg är. Vi hafva sett någon föreslå att regeringen skulle lemna plats för magasinsbyggnader å Skeppsholmen. Onekligen skulle denna plats vara särdeles ändamålsenlig, men vi våga icke hoppas att staten skall afhända sig en plats, hvilken den så väl behöfver. Stränderna af Ladugårdslandet äro sluttande ned emot vattnet samt för långt aflä de utmed södra bergen belägna äro oåtkomliga från landsidan; Stadsgårdshamnen, Blasiiholmen samt platserna inom broarne redan så bebyggda, att en behöflig utvidgning af hamnplatserna ej ens är möjlig. Återstå således Kungsholmen samt stränderna utefter det vattendrag, som ligger mellan Nya och Gamla Kungsholmsbron. Denna plats består till en del af obebodda tomter, som till RR skulle kunna inköpas, samt är tillräcklig för hvarje utvidgning, som en i framtiden ökad rörelse kunde fordra. Den erbjuder en slät yta, der inga bac ar hindra landväga transporten till och ifrån; och genom byggandet af ändamålsenliga pråmar skulle bolaget för billig kostnad kunna transportera varor från fartyg, liggande i Mälaren. Då man nu får betala 10 sk. rgs för en tunna spanmåls bärande från åkarekärran 3 trappor upp, så är ins. öfvertygad, att man för 2 sk. pr tunna bör få spanmålen transporterad uti magasinet, ty fyra karlar böra på dagen hinna pråma samt uppvinda 100 tunnor, om de i dagspenning erhålla fem rdr pr man, hvilket åtminstone tyckes icke vara för litet, hvartill komma fem rdr för hyran af pråmen. Om jernbangården kommer att få till Tegelbacken, vore denna plats s lämplig, ty ins. föreställer sig, att jernvägselsen gerna, mot afgift, skulle tillåta mainsbolaget att på de tider, då ej ankommande och afgående bantåg upptaga hamnen, begagna ett af spåren mellan Tegelbacken och den punkt-af banan; somligger närmast magasinerna; deriffån kunde utlägg: stt spår, hvilket ledde i nerna. — Detta senare a terligare fördel, men icke såsom någon Devisning för platsens lämplighet, och anser sig icke ega ofelbarhet uti bedömandet häraf. Då insändaren förmodar, att ingen skall kunna förneka tillvaron af de olägenheter och tyngder på handeln, som här blifvit omnämnda och behofvet af reformer derutinnan, antager han att, om man vill ändamålet, man ven skall vilja medlen och deröfver samda. På samma gång han underställer sitt rslag sakkunnigas bedömande, ber han att åa uppmana alla, hvilka frågan rörer, att vöra sitt till för förbättringens införande, dermed han sjelf icke skall underlåta attefter förmåga biträda.