Article Image
en vanaring genom larosalarne. medan Iektionerna der pågå. Kl. 8 på morgonen samlas je alla teve från sina sofrum, som äro belägna i gårdens stora flygelbyggning. De äro efter olika utveckling och den tid e varit på skolan indelade på fyra afdelningar, i hvilka det samtidigt undervisas. Sedan en morgonpsalm blifvit sjungen och bön hållen, börjar lektionen, som utan afbrott pågår en timme. Straxt före timmens slut föreslår läraren att man till rekreation skall sjunga en sång ur Bojsens Sangebog, och som man nu med hf och lust uppstämmer. Det är en glädje att höra dessa friska och fosterländska sånger sjungas af de unga karlarne. Man ser månget öga tindra derunder, och det är i sanning ett ej litet kraftigt medel till stärkande af -nationalkänslan skolan i dem tillegnat sig. Också brukas de, så vidt jag vet, på de flesta skolorna, och man har utom Bojsens äfven andra samlingar, såsom Cösters, Speyers m. fl., alla innehållande sånger af Danmarks yppersta skalder. På samma sätt fortgår det med en halftimmes uppehåll till kl. 12. I den ena sälen föredrages t.ex. fysik, och läraren redogör för värmets natur och sättet att mäta det, i en annan afdelning ger läraren i geografien en åskådlig skildring af London, lifvet på dess gator och i dess hamnar, dess märkvärdiga byggnader, dess underjordiska jernvägar, den der rådande rikedomen och armodet o. s. v.; i den tredje berättar läraren i historien på ett populärt och lefvande sätt ett stycke ur fäderneslandets historia, medan i den fjerde läses öfver statshushållning, eller det danska bondeståndets historia. En annan timme räknas, skrifves eller tecknas. Skrifningen, såväl såsom kalligrafi och rättskrifning efter diktamen, som nedskrifning af kortare uppsatser efter förelagda ämnen, intager ett stort rum och öfvas flitigt. Också äro de resultater skolan i detta hänseende kan uppvisa i allmänhet ganska vackra. Under lektionstimmarne råder den största uppmärksamhet och ordning; man ser på de allra flesta att de af eget intresse kommit till skolan. Hindholm är försedt med utmärkta lärarekrafter. Utom Nielsen sjelf, som är en energisk man med öppet sinnne för den nya tidens ider och hvars ovanliga förmåga att meddela sig med sina lärjungar jag förut omnämnt, äro de öfriga hufvudlärarne högt bildade och kunskapsrika män. En af dem är dessutom en lycklig och rikt begåfvad skald, en annan en skicklig målare, som förvandlat sina rum till en verklig genomgången lärotid i skolan, fått tillfälle alles äro lärarne åtta till antalet. atelier. De öfriga lärarne har skolan sjelfl: uppammat. De äro bondsöner, som, efterl: att vidare utbilda sig för lärarekallet. In-: Te Rn AA jet tr fr fr fr FE -— RR BS OY RR fr BR 1 KJ — AV byggningen. Maten, vanligen bestående af stärkande och välsmakande. Efter midda5 serveras en särskild aftonvard och kl. 8 qvällsvarden, bestående af smör och bröd, är ej kaffe, utan i stället varm mjölk. KL 2 börja åter lektionerna, och fortgå med 1!2 timmes afbrott till kl. 7, då all läsning i lärosalarne upphör. Den pågår dock äfven derefter i logementerna, der eleverna antingen i böcker genomgå de saker som blifvit föredragna under dagen, sysselsätta sig med att skrifva och teckna, samtala om saker som intressera dem, läsa författare som roa dem. Sålunda har jag här, ej mindre än i Kolds skola, sett mycket nötta exemplar. af Christian Winthers Dikter, Ingemanns Waldemar den Store, samt på det senare stället till och med ett exemplar af Snorre Sturleson på originalspråket, med vidfogad ordbok. Alla sitta dock ej vid boken eller med pennan i hand. En del, och det är ej den minsta, tumla under kroppsöfningar om i den stora gymnastiksalen, der eleverna under regnigt väder tillika ha en förträfflig plats att motionera sig på. Omkring två sidor af denna sal sträcker sig ett galleri med dörrar till logementerna, der eleverna ha sina sofrum, sex å sju i hvarje. Dessa rum äro af föregående generationer försedda hvart och ett med sina namn och emblemer. Så heter ett Dannebrogen (naturligtvis med två korslagda nationalflaggor), ett annat Haabet (med ett ankare), ett tredje Det glade Samliv 0. 8. v. Man må dock ej härvid tänka sig någonting i den storartade eller ens den prydliga stilen. — Alltsammans är, som sig bör, ytterst enkelt och anspråkslöst, men tillika renligt, ändamålsenligt och hemtrefligt. Jag får ej glömma att här tillägga att ordningen och disciplinen inom skolan uppehållas af lärjungarne sjelfva, dock ej med styrkans rätt, såsom i penalismens dagar hos oss var vanligt, utan på ett fullkomligt lagenligt sätt. id början af hvarje halfårskurs utse eleverna nemligen inom sig-en nämnd, sammansatt af dem för hvilka de ha det största I förtroendet. Denna nämnd sitter hvar lörIdag som domstol och afdömer alla tvister emellan lärjungarne eller af dem begångna förbrytelser emot ordningen. Straffet är böter, som tillfalla en gemensam kassa, hvilken vid halfårets slut vanligen skänkes åt skolan. Först vid vädjande från nämndens dom ingriper föreståndaren. Detta system har gifvit bästa resultater. För öfrigt råder inom skolan den största frihet, och hvar och en kommer och får som han behagar. Allt är öfverlåtet åt hans egen ambition, På detta sätt fortgår det under nästan hela den tid vinterkursen (1 November—1 Maj) T varar. Endast mot slutet sker en förändring, I då läraren i landtmäteri och nivellering med eleverna företar praktiska öfningar på fältet, Teller när de, anförda af läraren i fysik och I kemi, göra utflykter till Sorö för att bese I dervarande akademis rika samlingar af fysiska apparater, eller till de större godsen i närheten för att taga kännedom om de der Tinförda förbättrade jordbruksmetoderna.j I Den första Maj kommer, och skolan Ip Ilöses utan något slags examen eller formaliItet,. Några dagar förut kommer visserligen en af kultusministeriet dertill förordnad perIson för att konstatera att skolan har det uppgifna antalet elever, men härtill inskränIker sig också hela den inspektion öfver dessa skolor staten förbehållit sg för det årliga anslag af 11.000 riksbankdaler hon till dem anslagit. Det är genom ett formligt riksdagsbeslut stadgadt, att hon ej på minsta sätt skall ega inblanda sig i det sätt hvarpå undervisningen der ledes. Och på detta sätt Men klockan har nu slagit 12, och lärjun-: garne troppa i stora skaror af till middagsbordet, som är serveradt i en stor matsal, : hvilken står i omedelbart samband med hufvudsoppa med fläsk eller en annan kötträtt, ärl. gen. få eleverna hvar sin kopp kaffe. KlL.l. öt och mjölk o. s. v. På morgonen fås

16 december 1867, sida 2

Thumbnail