BLANDADE ÄMNEN. Om undervisningsväsend t i Frankrike meddelar tidningen Ia Cooperation följande: Budgeten för primäroch elementarundervisningen belöper sig till den jemförelsevis obetydliga summan af 6 millioner francs; men det fattas äfven något annat än penningar. Hvad hjelpa de yppersta läkemedel en sjuk, som ihärdigt vägrar att mottaga något? Enligt hr Duroys senaste embetsberättelse utgör den högst knapphändigt undervisade skolungdomen 34 proc. af hela antalet, och 700,000 barn i en ålder af 7— 13 år besöka alldeles icke någon skola. Antalet af nygifta, som 1866 icke förmådde anteckna sina namn i äktenskapsregistren, utgjorde bland männerna 26,s3 proc., bland qvinnorna 41,02 proc., och i vissa departementer räknades bland de förra 51, 61, 67. samt bland de senare 75, 80, ända till 98(!!) af hundrade, som icke kunde underteckna de i lag föreskrifna äktenskapskontrakten. Cooperation tillägger: Vore våra skollärare äfven mera kunniga och nitiska, våra skolor mera talrika och rymliga, vore undervisningen fullkomligt kostnadsfri, så skulle man dock icke förmå att synnerligt skingra det oer hörda mörker, som ännu ombhöljer det sköna Frankrike. Man exproprierar och demolerar till allmänt gagn, man pålägger skatter och utlagor af alla slag, krigsgärder, accisafgifter o. 8. v. För att tillförsäkra själarne ett evigt saligt åtnjutande af fröjderna i en bättre verld, lägger man underhållet af en hel armåe prester och kostnaden för en prålande gudstjenst till börda på en nation, som i religionssaker är till största delen skeptisk, voltairiansk eller, hvad värre är, rentaf okunnig... Men beträffande folkundervisningen, är man ännu icke kommen längre, än att man frågar sig sjelf om den är af allmän nytta, om den kan betraktas såsom samhällets skyldighet mot det uppväxande slägtet eller är af det ringaste sociala intresse!