— Oiyckshändelse. Sistl. torsdag inträffade å södra stambanan mellan Sösdala och Hörs stationer en olyckshändelse, hvarigenom ett me niskolif blef spildt. Banmästaren å förstnämne station, Flensburg, hade nemligen med en s. k. trampvagn (en mindre med små hjul försedd godsvagn, som användes å stationen samt för at! utåt linien transportera sleepers, fyllning och dylikt för banan och som forskaffas medelst trampning likasom dressinen genom vefning), å hvilken utom honom sjelf funnos tvenne stationskarlar, begifvit sig nedåt banan från Sösdala oc hade, för att slippa besväret med trampningen, med en lina bundit sin vagn fast vid den å det nedgående fodetåget befinthga sista vagnen. Kommen cirka 6 å 7000 fot bortom Sösdala och sedan godståget börjat sättas i vanlig fart, bö jade trampvagnen, som icke är beräknad för så stark fart, till följd af den hastiga rotationen hoppa, och — som det antages — för att förekomma den deraf följande skakningen lossade banmästaren linan, som förenade hans vagn med det framilande tåget. Närmaste och oundvikliga följden häraf blef, att trampvagnen. i samma ögonblick han blifrit frigjord, hoppade ur spå ret, kastade de tvenne karlarne utåt hvar sin sida om banan och slungade banmästaren framåt. Då de begge karlarne efter sin luftfärd vaknade till sans, SR de banmiästaren liggande på banvallen med krossadt hufvud och vagnen sönder splittrad längre fram. Vid undersökning och sedan läkare tillkommit förmärktcs intet spår till lif hos banmästaren, utan var och förblef han död. Troligen — ty vid anstäldt förhör har man ej kunnat utröna annat än hvad här blifvit omförmäldt — har vagnen, då han lemnade spåret, gått öfver och med sin tyngd krossat den aflidne, som sålunda blef ett sorgligt offer för egen oförsigtighet. De begge andra karlarne hade endast erbållit några smärre kontusioner. (L. Vv.)