Protestantismens framtid. IV. Hvad är alltså framförallt nu nödigt? Att man har rätt på historiens och Jogikens omräde? Ja väl, utan tvifvel. Att man på Nf och död bekämpar den frivola otron samt den katolska och protestantiska ortodoxiens. ogrundade anspråk? Ja väl; det är fråga om vår andliga och moraliska utvecklings frihet. Men denna kritiska strid är ej det vigtigaste. Vilja vi segra, må vi först göra oss värda seger! Menniskorna tilihöra idealet; må vi bjuda dem ett renare, högre, civilisationens ökade fordringar mer motavarånde ideal af menniskan, och de skola falla oss till. Det katolska idealet (munken, som öfverger verlden) är utdömdt; den protestantiska kyrkans ideal hade något osammeanhängande, sväfvande, obestämdt, Verlden sträfvar nu efter förening af den kristna menniskan med den antika verldens vise; hon söker det individuella :samvetets oberoende, den moraliska kraften i rättrådighetens tjenst, det godas utöfvande för det godas egen skull, men denna sedliga ide i kristendomens religiösa helgelse, bunden vid den kristna åsigten om Gud. Menniskan är blott menniska, då hon är religiös, och menskoidealets högre drag bildas af det ljus, som Guds återsken ger detta. Uppgiften är ME RTR SEK NN TESTET AT SS er