Kommunalt. Vi hafva fästat uppmärksamhet på de tillfälle, som, genom ledigheten af justitie borgmästareplatsenv, yppas att kunna vidtaga en till besparing i stadens utgifter le dande omregleripg af ledamotsplatserna i Stockholms rådhusrätts första och andra afdelningar. I Göteborg är somtidigt handelsborgmästaretjensten ledig och der har re den förslag hos stadsfu!lwäktige blifvit väckt, att indraga en rädmansplats och ålägga den blifvande borgmästa.en ökad tjecstgöringsskyldighet. Likaså omtalas från Norrköping väckta förslag om indragningar inom denna stads magistrat. Hufvudstaden har således redan förlorat försteget i en nyttig reform. Andra städers stadsfullmäk tige hafva fött tillfälle att gifva Stockholms ett föredöme i påpasslighet för kommunens bästa. Öaskligt vore dock att Stockholm ej blefve allttör långt efter, ty förä förhållanden torde verkligen berättiga till en förändring i megistratsledamöteraas tjenstgöringsskyldighet, och gent emot de ständiga anspråken på löneförhöjniog måste sättas en veakeam kontroll derpå, att arbetet någorlunda motsvarar aflöningen, d-rest icke kommunens inkomster skola mediegas ef löner och pensioner, så att medel elltmera saknas för sådana allmänna arbeten och förbättringar, hvilka, oeaktadt ell önskan om sparsamhet, dock ofta äro oafvisligen behöfliga, om staden skall gå framåt, och någon gång till och med utgöra den bästa sparsamhet, om de än fordra större utgift TE 54 ar a na ag 5