Article Image
. — Från Motala mekaniska verkstad skritfves till Jönköpings Tidning: ?Utanför verkstaden ligga trenne farkoster under inredning. Törst gå vi ombord på den pansrade kanonbåten, som nyligen varit omnämnd och beskrifven i tidningarne. Den bör icke förvexlas med de af John Ericsson föreslagna handkraft-propellervåtarne. Man har träffande liknat den vid en sköldpadda; hvad som synes ofvan vattenytan är endast en kupig, starkt utåtlutande massa, utan alla kantigheter, så att kulorna synas böra slinta nndan vid beröringen, utan att kunna göra någon skada. För-ut — det bör väl heta så, eftersom propellern sitter i motsatta ändan; att döma af formen, äro eljest de vanliga begreppen för och akter upphäfda — för-ut, sade vi, är en lucka (tillsvidare af trä), som döljer en väldig 11-tums-kanon, hvilken dock icke, såsom på monitorerna, kan riktas åt hvad håll som helst, utan att båten behöfver vändas. Pansaret — cirka 6 tum — bestär af på hvarandra lagrade smidda plåtar och förefal!er för den oinvigde betraktaren ogenomträngligt, åtminstone för kulor af vanligare kaliber. Det ser ohyggligt ut nere i sköldpaddans innanmäte; beckmörkt är der, och dessutom så trångt, att man har svårt att få klart för sig, hvar folket skall få plats att få och stå, knappt ens att krypa; tänk sen, hur ehaglig atmosferen skall bli, då ångmaskinen kommer i gång och krutröken, i motvind, tränger in genom den temligen vida öppningen. Det synes verkligen ännu vara problematiskt, huruvida ångan är lämplig att användas på så små farkoster; om besättningarne funnit det svårt på j. monitorerna, så måste de finna det rent af outhärdligt i detta slags undervattenskasematter. :! En fråga blir också, om de kunna intaga till-2? räckligt kol, för att aflägsna sig mera än några ! timmars väg ifrån en hamn. Nästintill detta ( sjövidunder ligger en passagerarebåt efter en ny lf konstruktion, närmast liknande de nordamerikanj ska flodbåtarne. Längs båda sidor ofvan däck går en rad af hytter, hvilka synas blifva större och komfortablare än på vanliga båtar; i stället för halfdäck ega passagerarne det rymliga taket l E e h 8 för promenader i det fria; hela den plata, som eljest upptages af kommanuobryggan, är här tillgodogjord åt passagerarne. Denna båt bär namnet Södern och är beställd af ett bolag i Norrköping. Längre fram ha vi ett till sin konstruk.ion högst ovanligt större ängmudderverk, som t all till Randers i Danmark. Till detsamma sg öra 4 å 5 cirkelrunda pråmar att bortföra mudti ler. Det bogseras af en särskild farkost, som d ir försedd med ångmaskin och drifves framåt nedelst ett skofvelhjul, som, egendomligt nog, r anbragt längst akterut; för denna farkost sy-m es konstruktören, hvad aktern beträffar, hafva ) d agit till modell den leksak af viket papper, hvilhi en vi litet hvar minnas från vår barndom, och u om genomgår en mängd metamorfoser från båt k ch två fiskar på ett fat till låda och saltkar. i lutligen böra vi icke glömma en liten rakknifs) V karp propellerbåt, som är afsedd att blifva koel ungens lustjagt, på samma tång den skall tjenstbi öra som avisoångare i flottan.? ot

19 juni 1867, sida 3

Thumbnail