Article Image
— — — KSverges jernindustri. Från Manchester skrifves den 5 dennes till Göteborgsposten: De handelsberättelser från London ach andra platser, hvilka allt som oftast införas i svenska tidningarne, beröra hufvudsakligast spanmålsoch träafrärer, under det att den exportartikel, som förtjenar fullt ut samma intresse, nemligen jen och stål, allt mer och mer tillbakasättes. Att omsättningen af svenskt jern på sednare tiden gått trögt och utsigterna för närvarande ingalunda äro uppmuntrande, torde man vid närmare granskning finna hafva sin grund, utom i de öfverallt dåliga konjunkturerna, äfven deruti att svenskarne ej tillräckligt följa med sin tid, utan förlitande sig på det svenska jernets urgamla renomme lefva i den tro, att det nu liksom förr i verlden bör gå at sig sjelft. Men under det man i allt lugn förlitar sig på en oafbruten efterfrågan af denna vårt lands äldsta och rikaste produkt, lägger man icke tillräckbgt micke till de radikala förändringar, hvilka inom dena industri försiggå både i England, Frankrike och Belgien m. fl. länder, dele genom uppfinningar Ach förbättringar vid sjelfva tillverkningen, dels vid dess omarbetning. Genom nyare metoder kunna numera i många fall dessa länders eget jern an vändas, der man förr använde det svenska. Ehuru ej man af facket, är eder korrespondent dock genom affärsförbindelser och ständig beröring med konsumenter af svenskt jern, både här och i Frankrike, i tillfälle att göra en och annan iakttagelse, som leder till reflexioner i ämnet. Under det svenskt tackjern vinner allt mer och mer efterfrågan och inom några år bör blifva en exportartikel af långt mer betvdenhet än nu är fallet, är det påtagligt att smidt jern och stäl ej kunna påräkna ökad, utan snarare minskad afsättning. Svenska jernmarknaden i England kan för närvarande bäst beskrifvas i följande ord, som förekomma i Londons förnämsta metallmäklares månadsberättelse af den 1 dennes: Svenskt jern har ringa efterfrågan och priserna äro ånyo lägre. :Skilnaden, vid jemförelse med priserna vid denna tud förra året, utgör för närvarande 2 10 sh. pr ton till köpares favör.? Det är besynnerligt, att under det man så mycket ifrat för att få materielen till svenska jernvägamne tillverkad inom landet, ja, till och med om det blefve dyrare än att införskrifva densamma, man ej på samma gång egnat mera uppmärksamhet ät hvad som föregår utom landet och sökt att i större skala tillverka dylik materiel för export. Oeci likväl är detta en ajfär. som skulle komma att Ina sig och i mer än ett afseende verka fördelalttigt för landet. Hvad som i Sverge erfordras och förr eller senare måste komma till stånd, är några anläggningar för tillverkning af lokomotiver, broar, hjul, bjulband, axlar, plåtar m. m. i stor skala, ej för de svenska eller knappt nog de europeiska, utan för transatlantiska jernvägar. Man-skall troligen göra den invändningen, att nödiga kapitaler till dylika företag sakmas, liksom ock den svenska försigtigheten skall fordra att på förhand vara försäkrad om ett gynnsamt resultat; men månne det ej snarare är energi och företagsamhet som brister? Det är ju blott i ytterst få fall som man på förhand kan försäkra sig om betydliga beställningar på längre tid och till vissa priser, för att sedan på grund af denna visshet anlägga verkstäder. Huru länge har ej en dylik anläggning i stor skala vid Sverges ver stra kust varit projekterad och ändock lärer man, efter flera års oafbrutna med lokalintressen förnippade strider, så vidt kändt är, ej hunnit längre än att omsider besluta om läget, men dervid bar det tillsvidare stannat. De enskilda bruksegarne i Sverge inse sedan läng? att de med Hmiterade tillgångar och tillverkningsområde fåfängt söka utbilda och höja en industri, som fordrar förenade krafter för att kunna utföras i stor skala; men det fattas dem just denna energi och företagsamhet, utan hvilka intet stort uträttas. Såsom ett bevis på våra landsmäns tröghet i Aylika fall kan jag anföra, att ett stort hus här på platsen, som för någon tid sedan hade en betydande beställning på ångmaskiner, bestämda för kinesiska krigsfartyg och

15 mars 1867, sida 3

Thumbnail