Article Image
SEGER på huru förhållandena blif-: blifvit förändrade genom tillkomsten af de flytande jerntornen, hvilka, framdrifna medl, ångkraft och förande de gröfsta kanoner, numera erhållit sådan styrka, att inga fästningar kunna hindra dylika flottor framtränga, eller från bombardement skydda städer, så vidt der finnes vatten för flottor att flyta. Vidare har han sagt oss, det engelsmännen nu medgifva att det flytande jerntornet hädanefter spelar hufvudrollen, samt : att engelska regeringen i enlighet dermed beslutit skydda sitt land, icke med fasta befästningar, som snart komma att lemna scenen, utan med tornfartyg så pansarklädda att de icke kunna genomskjutas. Emot dessa Ericssons ord säger oss hans motståndare , att det finnes knappast en rad, som icke innehåller antingen ett misstag eller en oriktig uppgift? m. m. Såsom bevis derpå anföres försvaret af Kronstadt år 1856 (menas väl 1855?) samt nordamerikanska flottans oförmåga under sednaste amerikanska kriget att uppkomma till Charleston; men visligen nämnes icke att de fiendtliga flottorva utanför Kronstadt voro träfartyg och ej pansarklädda tornfartyg, samt att vid Charleston det egentliga hindret var icke fästningarne utan propellernäten) och det dubbla pålverket nedslaget tvärs öfver inseglingsrännan. Deremot visade detnordamerikanska kriget, ifall man vill inhemta lärdomar ifrån detsamma, att öfverallt der farvattnet var rent, stod det icke i fästningarnes makt att hindra tornfartygen framCR icke ens att uthärda deras eld t. ex. vid New-Orleans, Wicksburg, Mobile och Fort Fisher. Ännu mindre lyckadt är det, att försöka vederlägga kapten Ericssons uppgift det engelsmännen nu medgifva de flytande jerntornen företrädet framför fasta befästningar, medelst att framhålla hvad som yttrats af en engelsk komit6 år 1859 d. v. s. att hvad Ericsson i Januari månad 1867 uppgifver såsom engelsmännens nuvarande åsigt om tornfartygen, skulle kunna vederläggas medelst ett komitebetängande afgifvet då tornfartyg icke funnos och då icke någon ens kunde ana hvad de först flera år sednare, eller efter år 1864, hafva blifvit. En sådan kronologisk lapsus är dock mer egnad att väcka löje än harm. Derjemte anföres att mot Ericssons uppgifter tEngland nedlägger sedan flera år tillbaka ofantliga summor för att förse sina marin-etablissementer med starka befästningar?, samt att de sanningar som gälla för England äfven äro tillämpliga hos oss. Alltför gerna medgifves detta! Förhållandet är verkligen att engelska genikåren erhållit ofantliga summor jemte arbetskrafter från en betydlig del af landets korrektionister, hvarmed fästningar blifvit byggda; men det är ej mindre sannt att engelska folket sjunger: To raise these fortresss of enormous price The head of Folly used the hand of Vice ). I korthet må tilläggas att fästningen, likasom det fastkedjade lejonet, har sitt lilla område inom hvilket den är fariig, men derutanför kan man lugnt företaga hvad man behagar, äfven bombardementet af den stad fästningen varit afeedd att skydda. Så är ej förhållandet med det flytande jerntornet, hvilket icke blott kan välja sin position för att afvakta anfallet, utan ock efter omständigheterna möta eller förfölja fienden. Annu är icke, och blir sannolikt icke heller, någon så grof kanon tillverkad eller så tjockt ensar erforderligt, att tornfartygen ickeskulle unna dermed förses. De motsatta åsigter den spekulativa teorien häremot framställt ha ännu icke blifvit vitsordade af erfarenheten. Det jemförelsevis lilla tornfartyget kan derjemte under strid hålla sig ioafbruten rörelse, då deremot den stillaliggande fästningen är en mångdubbelt större skotttafla, urstånd att befria sig från egen krutrök, hvarföre träffsäkerheten från det förra alltid måste blifva vida större än från den gednare. Om äfven fästningarne erhålla formen af pansarfartygens jerotorn, qvarstår dock alltid det förra förhållandet, att den fiende som lyckats genombryta positionen kan ieke af fästningstornet iörföljas, hvaremot tornfartyget är istånd att fortsätta striden hvarhelst den fiendtliga flottan förflyttar sig. Sammanställes det ena med det andra, inses nog att icke är det kapten Ericsson som försökt missleda allmänheten. Fiat justitia, ruat -coelum. ) Grofva nät af tjockt tågvirke för att fånga det fienåtliga fartygets propeller. Red. anm. ) Till uppförande af dessa oerhördt dyra fäst: ningar har dårskaps hufvud brukat lastens hand.

25 februari 1867, sida 4

Thumbnail