Liibeckerförf. öfverklagade förhållandet, att, vid förhandlingarne, förbindelsen med Sverge-Norge ej alls blifvit så uppmärksammad som den förtjenade; ingenting berättigar dock till det antagandet att Liäbecks orgerskap ej lika gerna skulle bevilja banan med afseende på den svenska som på den danska posten. Borgerskapets beslut blef i sinom tid fattadt genom 54 röster emot 51, hvilka sednare synes till allra största delen ha varit för banans ovilkorliga bygnde. W, R, tyckes vara emot postlinien Ystad —Travemiinde hufvudsakligast: 1) emedan sjövägen till Stralsund är kortare än till Travemiände (76 emot 135!) och den tyckes honom erbjuda en mindre säker anslutning till kontinentens poster, 2) emedan Libeck icke pigonsin visat sig benäget att vilja deltaga i förlusten som kan uppstå genom sjöpostföreningen, ) emedan Sverge enligt 1815 års Wienertraktat (art. XVT) i alla fall är tvunget att tillsammans med Preussen underhålla sjöpostförbindelse två gånger i veckan emellan Skåne och Pommern, samt 4) emedan Libeck i afseende på transitporto, rätt till sluten brefsäcksutvexling m. m. ej anses kunna erbjuda samma förmå ner som andra stater. Hvad punkten 1) beträffar så tro vi, utan att vilja bestrida den stora fördelen som Stralsund i den kortare sjövägen ovilkorligen eger framför Travemiinde, att man på grund deraf dock ej får öfverskatta denna linie; erfarenheten har visat att ångfartygen Svea och Bore under sommaroch höstmånaderna hållit sina turer mellan Ystad och Läöbeck ganska reguliert och fullkomligen lika precist som postbåtarne emellan Ystad och Stralsund. Sedan November månad hafva åtmin. stone efter hvad som resande uppgifva och högligen öfverklaga, de ifrån Stralsund gående ångbåtarne varit nödgade lemna hamnen redan innan jernvägståget från Berlin anländt, och detta för att komma till sjös ännu vid dager; sedan köld inträffat, då revieret till Stralsund tillfrusit, uppges de i tidningarne ha varit tvungna att, på resan från Ystad, ena gången angöra Rigens vestra kust (Wittow) och den andra dess östra (Thiesow); det är klart att stor tidsförlust uppstår innan underrättelse ingår åt hvad håll posten skall skickas och innan hon sedermera framkommer till fartygets ankarställe. Anslutningen till Stralsund—Berlinertåget går i alla fall på så sätt totalt förlorad och ett uppehåll af i bästa fall 24 timmar är derigenom under nuvarande förhållanden oundvikligt. Vid fördröjd ankomst till Traveminde ifrågakommer deremot för vestra Europa en tidsförlust af högst 12 timmar, till Hamburg ännu mindre. W. R. uppgifver att under hösten 1864 fördröjda resor ofta uppstått på den dåvarande tlinien — Läbeck—Kjöbenhavn—Malmö ; detta talar för det äfven af Libeckerförf. åberopade faktum, ett, till följd af den svårare trafiken i Sundet, Ystad har afgjordt företräde framför Malmö, men deremot icke alls till linien Ystad—Travemindes nackdel. De danska ångbåtarne hafva, under de år som de gått på Libeck utan aftrott hvarje dag kommit och afgått till och från Travemiinde äfven under mist och mörker. Af Libeckerförfattarevs artikel framgår, såsom W. R. äfven ganska riktigt påpekar, att denna i främsta rummet tillkommit för attiLiibeck fästa uppmärksamheten på nödvändigheten af Traveminde-banan; han tyckes på grund dera! till Läbecks nackdel hafva varit nästan för nogai sina beräkningar. Läbeckerförfattaren uppgifver att linien Ystad—l Läöbeck är under närvarande förhållanden för Vestra Europa 10 å 12 timmar ofördelaktigare än Ystad—9Stralsund, emedan ångbåten skulle komma 1!2 timma för sent för anslutning till Läbeck—Biächenr—LauenburI ger-tåget. Vid denna beräkning är tiden för sjövägens tillryggaläggande nog långt tilltagen ; tager man vidare i betraktande l: de nuvarande långsamma tågen cmellan Eslöf—Ystad och Libeck—Lauenburg samt uppehållet i Hannover, så kan ej betviflas att ifrågavarande 1!2 timma redan nu kunde inbesparas till Libecks fördel. Vi medgifva dock alliför gerna med W. R. och Libeckerförfattaren att garantier för banan till Traveminde ovilkorligen måste finnas innan postlinien Ystad---Travemiände kan blifva en verklighet. Signaturen W. R. nämner att det bör anses mest önskligt att en vintersjöpostförbindelse icke alls behöfde underhållas hvarken på en linie Ystad— Stralsund eller Tråvemiinde, eftersom Sverge har en daglig! lika snabb postförsändning öfver Danmark; detta kan endast gälla linien Ystad—Stralsund, ty Liäbeckerförfattaren upplyser att en vinterlinie Ystad—Travemände har en fördel af 24 timmar framför postlinien öfver Danmark, såvida Ystad äfven under vintern på en deg kan uppnås från Stockholm; detta har, under så ihållande köld och snöfall som i är, nog sina svårigheter; linien öfver Dacmark har dock i detta hänseende utom i Sverge äfven på vägen öiver Sjelland och, sedsn sjöfarten frän Korsör till Kiel måste upphöra, ( öfver Fyen och genom Jutland att strida emot derigenom uppkomna hinder. Linien ! Ystad—Travemince är dessutom ojemför! ligt mindre utsatt för hinder af is, än den danska postlinien med sin passage öfver Sundet och Stora Belt, der all passage under många dagar kan bli omöjlig. Våra påetåenden i detta hänseende bevisas sed nast genom de i svenska tidningarne för il år införda telegrammerna: Kjöbenhavn den 6 Jan.: Kielerfjord äfvensom Nyborgfjerden på Fyens östra sida ! äro isbelagda.? ; Kjöbenhava den 17 Jan.: ?Postförbindelgen emellan Malmö och Kjöbenbavn är afbruten genom BSundets isbeläggning. Dejl Fyenska, Westseeländska och Sydslesvig-! ska banorna hafva mäst inställa sina tåg.?!! Traveminde den 19 Jan.: ?Vår hamn är ! fullkomligen isfri och sjöfarten obehindrad.? Hvad punkten 2 beträfft i iej tfar så vilja vi det