s ter i nästan alla riktningar, att den ena ofta fö tager intresset för den andra, och många af del äro säkerligen icke heller förtjenta af synnerli uppmärksamhet. Men så mycket mer uppmärl samhet och erkännande fordra de uppfinninga som ådagalägga, att ett ämne, hvilket hittil ansetts såsom värdelöst, låter på ett myck nyttigt sätt använda sig. En sålan uppfir ping har exam. juis och fiskeri-förpaktare P. Blesberg gjort, i det han upptäckt, att å inn, som hittills bortkastats eller på sin höj användts till sämmanbindande af tröskslagoi kan beredas och färgas och, på grund af si utomordentliga seghet, styrka och fullständig vattentäthet, är så mycket ändamålsenligare ti ex. drifremmar, piskor, seldon, vattentäta klä der och dylikt, som det kan lemnas till ett myc ket billigt pris. — Göteborgs frivilliga skarpskyttekår hade Törgår afton allmänt sammanträde, hvarvid revi ;sionsberättelsen för år 1865 och årsberättelse fö tiden från November 1865 till November 186( upplästes. Af årsberättelsen framgick, att kårer ör närvarande uppgår till 819 man, fördelade på 10 kompanier och 37 korporalskap, deraf 172 man qvarstå från kårens bildande. Öfverbefäl hafvaren, kapten G. von Holten, meddelade en öfversigt af kårens verksamhet i afseende på exercis och skjutöiningar, i hvilka sednare, hvad träffsäkerheten beträffade, ett framåtgående varit märkbart. Tvenne af kårens medlemmar, hrr J. Poleman och Barth. Dahlgren, ha under året upnnått det antal points, som berättigade dem tis ersallande af kårens utmärkelsetecken för rkjutfärdighet, hvilket tecken äfven tilldelades hr G. Wenster för det höga pointsantal (48 points), zom han uppnådde vid länets täflingsskjutning sistl. år. Till ledamöter och suppleanter inom styrelsen återvaldes de förutvarande för 1, 2, 3 och 4 kompanierna. Valet för 5:te kompanie tuppsköts. För 7:de kompaniet valdes hr C. W. Hällström, med hr B. Carlström till suppleant. — Ledamöterna i ordningsnämnden återvaldes samtliga. Till kompanichefer återvaldes: vid 1:sta komp. hr R. W. Wahlgren och vid 3:dje komp hr L. G. Bratt. Till vice kompanichefer återvaldes: vid 2:dra komp. hr R. J. Graf och vid 4:de komp. hr Thor Greifte. Till revisorer för granskning af 1866 års räkenskaper utsågos hrr G. Lovån, C. E. Bratt och Max Malm, — — Göteborgs sjöfartsrörelse. Under loppet af år 1866 ha från utrikes orter till Göteborg ankommit 2002 fartyg, hvaraf 428 ångbåtar (sistnämnda siffra utvisade hufvudsumman af det antal resor, de olika på utlandet gående ång båturne gjort). — Jernvägssnöplog. I Throndhjems Adresse för den 24 December läses följande, som synes vara förtjent af uppmärksamhet äf. ven i vårt land, der bantågen så ofta fastna i enödrifvorna: ?Vi ha redan förut omtalat den snöplog, som konstruerats på verkstaden vid härvarande jernVvägsstation och som varit i bruk under de sednaste vintrarne. Den har visat sig ypperlig i alla afseenden, ehuru den blifvit satt på mer än ett allvarsamt prof. Efter det starka snöfallet i medlet af denna månad har den åter måst tjenstgöra och på ett högst tillfredsställande sätt ådagalagt sin förträfflighet. Af ett ögonvittne, som medföljde bantåget den 15 och 16 December, ha vi erhållit följande skildring af hvad den under nämnde dagar uträttade: Som bekant har Störenbanan, så kort den än är, likväl temligen olika väderleksförbållanden på olika ställen. Medan det kan vara alldeles ugnt här i staden, har man uppe i Stören och nedåt Hoyvinds station ofta temligen stark blåst med snöyra, så äfven den 15 December, då eftermiddagståget gick uppåt. Redan vid Gulfossen lågo snödrifvor öfverallt på banan, dock icke fastare, än att snöplogen framför lokomotivet höll banan öppen. Men ofvanför Hovind voro snödrifvorna så digra, att man, oaktadt 20 man under dagens lopp oafbrutet arbetat på deras undanskaffande, likväl måste qvarlemna godsvagnarne vid Hovind och försöka att komma fram med endast lokomotivet och ett par passagerarevagnar. Andock behöfde lokomotivet 1!, timma för att arbeta sig fram en sträcka af ungefär 2000 alnar öfver Krogstadgärdet. Då banan sålunda ånyo blifvit öppnad, ville man under aftonens lopp försöka afhemta de vid Hovind qvarlemnade godsvagnarne, men den öppnade rännan fylldes ögonblickligen med snö och gjorde det omöjligt. Det var således ringa utsigt för tåget den 16 att komma uppåt. Passagerarne fingo derför också endast biljetter till Hovind Emellertid hade man satt för tvenne lokomotiv, som från Hovind ensamma lössläpptes mot den hvita fienden, som på den nämnda 2000 alnar långa sträckan till ett djup af på de flesta ställen fulla 3 fot öfver skenorna låg så kompakt, att det knappt syntes något spår, när man gick på densamma. Det främsta lokomo. tivet var väpnadt med den ypperliga jernsnöplogen, det ändra sköt på, när motständet blef för starkt, och här visade sig i sanning hvad vår tids tekniska användning af naturkrafterna förmår uträtta äfven mot till utseendet nästan oöfvervinneliga hinder. Snöplogen skar sig under snön, som var hård som is, och vältade upp den i stora flagor, som krossades och likt granatspillror kastades åt begge sidor samt upp öfver lokomotiven, som ständigt voro insvepta i det tätaste snömvlin. När det främsta lokomotivet fastnade och hjulen skuro sig ned i skenorna, så att eldgnistor yrde om dem, fick det en knuff af det eftersta, som stötte till med hela sin kraft, och framåt gick det, mot nästan allas förväntan, så att man uppnådde Stören på den för bantå. gets ankomst utsatta tiden, hvarefter de vid Hovind qvarlemnade passagerare och godsvagnarne oförtöfvadt afhemtades. Det nya bevis på sin förträffliga verkan, hvilket denna snöplog vid detta tillfälle lemnat, bör rekommendera den till allmänt begagnande på våra jernvägar. Enligt hvad det säges begagnas eller skall den åtminstone snart komma att begagnas på Hamarbanan, hvarest man härifrån fått ritning och be skrifning på densamma. Ne — Årsväxten i Östergötland har under år 1866 varit: hösthvete 8:de kornet; höstråg 7:de; korn 7:de å 8:de; blandsäd å 8:de; hafre RN AA NNE an 1e; halr un -—Anm—m—n mnmsrirsr XX W LÄ rÄÄ OO