Article Image
EEOMONISKT. Vår ångbåtsflotta. Det kunde måhända vara lämpligt att, sedan det numera befinnes omöjligt att genomföra den djerfva tanken, att jernväga skulle göra sjöfarten obehöflig, egva någon ökad uppmä ksamhet åt den omtvistade frå. gan, huruvida ångbåtsfarten ej bör anses såsom en ganska vigtig och för landet gagnande kommunikationsanstalt och ej, såsom hittilis varit fallet, blott såsom taxebetalare Vår svenska ångbåtsflotta har uppvuxit utan alla statsbidrag på den fria töflans grund. I Norge ha de flesta ångbåtslinier statsbidrag, på det att ångbåtskommunikationer må upprätthållas. I Danmark under. hållas de vigtigaste ångbåtslinierna antingen af kongl. ångfartyg eller privata ångfertyg, under en eller annan form förhyrda af korigl. postverket. I Finland erhöll det första ångfartygsbolag, som utsträckte sina resor från det inre af Finska viken till det öfre af Bottniska viken, ett betydligt lån på billiga vilkor af staten. Här i Sverge har ingen annan uppoffring å det allmännas sida blitvit gjord, än att man till en början af gunst och nåd och på särskild derom gjord auhållan tillät ångfartygen att, uten dryga afgifters erläggande, få gå fram och tillbaka i svenska farvattnen. Så snart ett ängfartyg blifvit färdigbygdt och klargjordt att börja sina turer, begärdes och erhölls befrielse från fyroch båkafgifterna till kronan samt befrielse från lotspenningars erläggande vid aila de tillfällen, då lots icke begagnades Detta är den enda uppmuntran ångfartygstrafiken fått röna elier ifrågasatt. Vi skola straxt visa vid hvilken lämplig, med ovan: ligt omdöme vald, tidpunkt äfven dessa lättnader upphörde. Under dd beklagliga undantagsförhållanden, då den finska handeln till betydligaste delen måste gå öfver Haparanda, blefvo transportmedlen på svenska kusten alldeles otillräckliga. Man skyndade att beställa en mängd nya ångfartyg, hvilka blefvo färdiga ett eller annat år sednare. Att en delspekulationer såtillvida voro felaktiga, att man bort inse det handeln på Norrland ej rimligtvis kunde i samma förhållande som undör åren 1854—55 tillväxo, det må gerna Wedgifvas, men att högre afgifter än tillörene skulle påläggas framgent och temligen opåkalladt, det kunde man svårligen ana, Så blef likväl händelsen. 1 jen mängd nya ångfartyg blifvit färdigbyggda och när 1857 års handelskris gjort dem temligen öfverflödiga, då behagade re geringen finna tiden vara inne, att dels förklara sjöfarten vara till för lotsarnes skull och ) tvärtom, och dels pålägga ångfartygen fgifter till krooan, från hvilka de förut arit befriade. Uti kongl. kungörelsen af jen 4 Maj 1858 löses, att K. Mit gifvit ådig, befallning, i hufvudsakligt ändamål

17 december 1866, sida 3

Thumbnail