Article Image
naedföra, under det den andra jernvägen enast inlagt en omgång skenor af svensk tillerkning. v Om åter Yngs—Daglöse jernvägsbolag rån början inlagt bättre engelska skenor, å hade dessa visserligen stått vid lag nå;ot längre än de nu inköpta, som, enligt wvad upplyst blifvit, varit af sämre qvalit, nen förbållandet skulle då blifvit att dessa ngelska skenor stått i lika högt kanske nögre pris än de å Kroppavägen inlagde af ;vensk tillverkning, (statens priser voro t. x. 1855 i Göteborg 7: 49 per centner och Persberg fick 1855 betala 8: 85 i Kristinenamn), hvadan de ock med säkerhet förorsakat större kostnad än om svensk materiel olifvit använd. Erfarenheten för de små jernvägarne synes gifva vid handen, att man, der en icke alltför ringa trafik förefinnes, handlar klokast och med mesta ekonomi om man väljer goda skenor af svensk tillverkning, äfven om de skulle falla sig något dyrare än evgelska, och det var af denna anledning, som vi alla trodde det kunde för allmänheten vara af intresse att erfara, huru skenor af godt svenskt jern i afseende på kostnad och trafik förhållit sig till sådana af sämre engelsk tillverkning. Då man i allmänhet känner att skilnaden i priset på stångjern från Wales och stångjern från Sverge är minst 2 rdr men ofta mera och då man derjemte känner att engelska jernvägsskenorna tillverkas af det billiga Waleska jernet, ligger det ganska nära till hands att fråga hvarföre ej vi i Sverge skulle kunna tillverka rails med ett öfverpris öfver de Waleska motsvarande prisskilnaden mellan svenskt och engelskt stångjern. Som vi sett har det icke ens varit 2 rdr prisskilnad mellan de små engelska och svenska skenorna och stundom hafva de förra fallit sig dyrare, och då de sednare efter utslitningen lätt kunna förvandlas till jern af finare dimensioner och betinga stångjernspris, då deremot de engelska här i BSverge ej kunna afsättas, utan måste reexporteras och realiseras till 1: 50 pr centner, så finner man att, under antagande att de begge slagen stå lika länge vid lag, prisskilnaden vid inköpet med derå beräknad ränta på ränta under hela slitningstiden måste uppgå till samma summa som skilnaden mellan skroskenornas försäljningpris, ifall räkningen skulle stå jemnt; men då denna skilnad efter all anledning uppgår till åtminstone 4 rdr rmt, under det skilnaden i inköpspris knappt uppgår till 2 rdr, så befinnesräkningen blifva lika fördelaktig för båda slagen, om deras uthållighet vore cirka 12 år, på hvilken tid 2 rdr växer till 4. Men af den erfarenhet man har fått och i enlighet med ofvan intagna intyg, ega de svenska skenorna längre uthållighet än de engelska, hvadan användandet af de sednare ej kan medföra annat än förlust. Jag vill dock medgifva, att fall kunna finnas, då de engelska skenorna måste väljas framför andra för deras billighet, då nemligen en nyanlagd väg ej ken tillsammanbringa så stort kapital, att en dyrare rail kan erhållas, men man handlar i sådant fall ej klokare än hvarje annan köpare af en dålig vara för godt pris, då en bättre står till buds för ett relativt till varans godhet lägre pris. Frågan om fördelen af begagnandet af svensk eller engelsk jernvägsmateriel torde framdeles möjligen blifva mycket afhandlad, men svårligen skall man härutinnan komma utöfver de obestämda suppositionernas område innan man känner värdet å de faktorer, som ingå i lösningen af detta problem, nemligen tiden för de olika skenornas bestånd, samt priset på åtminstone endera af dem. Detta tror jag, hvad våra småbanor angår, är utrönt genom der använda rails och följaktligen kan man med den trafik och de priser, som här äro gängse, med säkerhet säga att den svenska materielen tagit ut sin rätt, såväl! i praktiken som inom beräkningarnes område. Såsom hr M, täckes observera, har jag i mitt resonnemang endast afsett skenor för våra småbanor och icke det ringaste vidrört statsbanorna och deras materiel och det af 4en enkla orsak att jag ännu ä med någon visshet känner tiden för uthålligheten af hvarken de vid statebanorna använda engelska skenorna eller huru länge skenor af svensk tillverkning der skulle stå vid lag. Skulle hr M. i stället för att orda så mycket om de åtgångna och besparade millionerna söka skaffa någon upplysning i dessa frågor, så torde man kunna komma från ord till sak. Ett enkelt praktiskt försök att utröna den relativa hållbarheten hos 2:ne jernvägsskenor kunde ju t. ex. vara, att på en starkt trafikerad punkt utlägga en af hvardera slaget på hvardera sidan, dock begge med fullt stöd. Innan kort tid skulle då kanske utslag erhållas. På detta sätt har man, såsom bekant är, i England utrönt att en skena af Bessemerstål uthållit 17 jernskenor utan att vara utsliten. 3 Skulle hr M. af intresse för saken ytterligare vilja diskutera detta ämne, är jag villig ätt besvara hans inkast, om de göras på humant sätt. Jag antager nemligen att man kan vara af olika tankar i en sak, utan att behöfva beskylla sin motståndare för falsarier, ogrannlagenhet samt afsigt att vilja vilseleda allmänheten. En tidskrift, t. ex. jernkontorets annaler, torde då vara rätta platser. för en sådan diskussion, men i alla händelser måste vi komma öfverens att i stridens hetta ej bortglömma skilnaden mellan tackjern och stångjern, och kanske det äfven kunde vara behöfligt att veta hvad stäl är eftersom Bessemerskenor sannolikt för framtiden komma att spela en roll. Filipstad den 26 Nov. 1866. Anton Sjögren. TERROR re Dm Hog Berens mOss KB -Ö mm Jat JA ND AA D AR JD AR NA AS FA ID AA —A DH mn DH AS --— ON He ÅA ON — köt nt OM AA KR RS OR OD AA Ch At AN AA OD br to DR KK Mt MA bt bit et ha mA Riksdagsmannavalet för Södertörns domsaga är nu afslutadt och utgången känd. Rextor Siljeström har blifvit vald med 187 röster. Den egentliga motkandidaten, frih, Jas Dad, Le AMN saba en LV IT Hi ALI Ö Br Ö

7 december 1866, sida 2

Thumbnail