0 2 VW WILELIW RI ITA UVA I UV. Svensk jernvägsmateriel. (Slut fr. gårdagsbl.) Under den tid af nära 12 år som jag haft illfälleatt flere gånger årligen befara och Jå äfven granska de begge ifrågavarande jernvägarne, hvarifrån de svenska och engelska skenorna äro tagna, har det ej undsått min uppmärksamhet att de engelska skenorna å Yngs—Daglöse-vägen blefvol. mycket fortare förslitna än de på Kroppa-! vägen, men det har eldrig fallit mig in att antaga att detta skulle vara orsakadt af den engelska skenans mindre vigt pr fot, ehuru äfven jag trodde att de på Kroppavägen nedlagda skenorna skulle vara tyngre än de å Yngs—Daglöse-vägen nyttjade, hvilket dock, såsom intygen visa, ej lärer vara fallet. E:farenheten vid Persberg har nemligen visat att, vid begagnandet af skenor om cirka 4 skålp. vigt och med 80 centner lastning på vagnarne, ha, på några af de små jernvägarne vid detta grufvefält, de at svenskt jern tillverkade skenorna visserigen satt sig, och det temligen mycket; men ingen enda har måst utbytas tillföljd af söndertrasning eller krossning, såsom fallet vanligen varit med de engelska skenorna. Ej heller kan jag medgifva att lastningen på Yngs—Daglöse-jernväg varit svårare än på den andra, då det tvärtom synes af intyget att den vanliga lasten på Yngs—Daglöse-vägen varit 60 centner, under det att man i början på Kroppa banan lastade vagnarne med 69 centner intill det år då nya vigten antogs, hvarefter, äfven på denna bana, vagnslasten utgjort 60 centner.) Hvad underhållet af vägarne beträffar så medgifves att Yngs—Daglöse-vägen i början var illa underhållen, men äfven den andra lemnade i detta hänseende mycket öfrigt att önska, under de första trafikåren. Jag skulle dock detta oaktadt möjligen vara böjd att medgifva det den sämre pgkötseln inverkat mera förstörande på den engelska railen än på den svenska, om ej en annan omständighet funnes, som synes lägga i klar dag att det varit det engelska jernets egenskaper och dess tillverkning på puddlingsmetoden, som göra att de engelska skenorna förr blifva obrukbara än de svenska. Af alla de, omkring 10 små jernvägar, som på Persbergs grufvefält finnas, är endast en, som a, lades 1855, belagd med engelska skenor. Dessa skenor hafva en vigt af 6,15 ö pr fot, inköptes för rdr 8: 85 pr centner fritt i Kristinehamn och inlades 1855 å alldeles rak bana, som sedandess oupphörligt varit trafikerad med vagnslaster af omkring 60 å:80 centvuer. denna bana mår sie skenor till någon liten del redan för några är sedan, men hufvudsakligast i är, utbytas till följd af sönderkrossning, ej mnötning, ehuru öfver densamma ännu ej passerat 4 millioner centner nettolast och ehuru vägen under hela tiden varit väl underhålken. de öfriga banorna vid Persberg, på hvilka svenska skenor begagnuas, har, enligt hvad mig bekant är, ingen enda skena tillföljd af sådan orsak måst utbytas. Å.ven hr M. torde kanske böra medgifva, att det är en besynaerlig tillfällighet ast just de tngelska skenorna varit utsatta för att blifva obrukbara under det de svenska med större passerad neltclast stått sig godt; men förklaringen torde ej ligga så långt borta. De engelska jernvägsskenorna tillverkas, såsom man känner, genom hopläggnirg af flera råstänger, ofiast af ölika egenskaper, men i allmänhet af en föga eldhärdig natur, samt mycket slaggiga. Vid den väll som på skenpaketet skall tagas kan ej den temreratur afpassas att alla styckena i paketet hopsvetsas; vällen blir osäker ochzgår upp i skenan under de skakningar den genom traliken blir underkastad. Hvar och en med ämnet förtrogen känner denna sak, och man må granska små eller stora jernvägar belagda med sålunda tillverkad engelsk rails, så skall man snart nog se prof på att detta sätt att blifva obrukbar vidlåder alla engelska medelst puddlingsme!oden tillverkade jernvägsskeror i mer eller mindre grad. De svenska skenorna, som antingen blifvit tillverkade utan hopläggning i poketer eiler ock medelst dylik, men i alla händelser blifvit gjorda af mindre slaggfullt jern, som kunnat uthärda tillräckligt hög vällhetta för att svetsa ssmman, äro ej underkastade någon sådan krossning, utan deras förstöring måste ske medelst nötning, hvartill åtgår många år. Inom denna bergslag har ock erfarenheten redan tydligen fällt sitt utslag i fråga om fördelen af de svenska skenorna. Yngs—Deglöse jernväg, som 1834 byggdes mer engelska skenor, omlägges nu med svenska skenor, valsade vid Hellefors och levererade vid jernvägen till ett pris af 8 rdr pr centner. Om nu så skulle inträffat att Yngs—Daglöse-jernvägsbolaget beslutit att ånyo inlögga engelska skenor, så skulle, äfven med antagande af att desamma haft en större uthållighet än de, som förut blifvit begagnade både här och vid Persberg, de dock sannolikt ej burit ätminstone mer än dubbelt af hvad de gamla uthärdat i nettolast eller 9,600,000 centner, hvadan öfver de 2:ne uppsättningarne skenor tillsamman skulle prsserat cirka 14,400,000 centner netto, en jast, som de af svenskt jern gjorda skenorra å Kroppavägen med säkerhet skola uthålla innan de blifra utslitna, Gå deinuvarande stund, uppfraktgodset inberäknadt, hafva uthärdat en passerad nettolast af cirka 8 millioner centner, och resultatet blifver då, vid beräkning af 1iänta på ränta, att Yngs—Dasglösejernvägen i slitningskostnad å rails per mil årligen fått utlägga 1590 rdr mera än den andra banan enligt följande beräkning efter 24 års tid och 6 procents räntefot : Yngs— Daglöse jernväg till 100 fots bana åtgå 200 fot skenor om 6 T vigt pr fot som gör 12 centner å 6 rdr 5Ö ÖP sessosereer sersrsrsrseserers sesena Rmi 78: 00. Ränta på ränta under 24 år på