Article Image
ligt opåkalladt, då ingen mig veterligt an-,! fallit jernvägsstyrelsen, med anledning af del utställda rälerna, likasom ej heller sjelfva utställningen kunde anses såsom ett anfall, :! då densamma endast hade för afsigt att visa, att, då Kroppaoch Yngs-Daglöse jernvägar i för 12 år sedan byggdes, så handlade sty-! relsen för den förra jernvägen klokare och ! med mera förutseende då den inlade sven-! ska skenor på sin jernväg, än Yngs-Daglöse bolag, som inlade engelska och till följd . deraf redan fått på mer än hälften af banan inlägga nya skenor och dertill är tvunget att innan kort utbyta resten, under det e svenska rälerna på Kroppavägen ännu l kunna uthärda lika äng tid gom de legat der, innan de blifva utslitna. Utställningen af skenorna afsåg vidare, att framlägga den längsta erfarenhet man hade om begagnandet af svensk och engelsk räls här ilandet, hvilken erfarenhet lättast borde kunna erhållas af 2:ne vägar, som samtidigt byggdes af samma ingeniör i så omedelbar närhet med hvarandra och således kunde antagas vara utförda med ungefär enahanda omsorg, och hvilka trafikerats under så väsentligt lika förhållanden, då hufvudsaklien tungt gods såsom malm, tackjern, stångjern och trävaror på dem blifvit forslade. Frågar man af hvad orsak jeg eller någon annan, som med utställningen hade bestyr, skulle vilja bedraga allmänheten eller, såsom artikelförfattaren genom sitt uppträdande synes antyda, göra något anfall på jernvägsstyrelsen, torde hr M. blifva svaret skyldig. Om jernvägsstyrelsen verkligen till följd af de utställda skenorna hade blifvit offentligen angripen, hvilket jag för min del icke känner att den blifvit, så hade densamma efter all anledning och såsom praxis här i landet är, sjelf offentligen vppträdt till sitt försvar, hvilket utan tvifvel äfven varit händelsen om anmärkningar på enskild väg mot styrelsen förekommit af personer, på hvilkas omdöme något afseende hade bort fäBlas. Allmänheten må sjelf bedöma om utställaren felat eller begått falsarium derföre att han till allmänhetens beskådande utställde 2:ne jernvägsskenor af olika tillverkning och vid dessa fogade en uppgift på den mängd gods som öfver dem passerat samt den tid de legat inne. Eller kan måhända hr M. visa att vid utställningen varit fogade några missledande uppgifter eller bestrida det som rörande skenutställningen finnes angifvet i den tryckta förteckningen på Filipstads bergslags utställning 1866, som i utställningslokalen var tillgänglig; denna lyder som följer: ?C) jemförande prof på jernvägsskenor af svensk och engelsk tillverkning efter den längsta erfarenhet man i Sverge om denna sek bar att tillgå. 1) En jernvägsskena tillverkad vid Finspong 1853 och begagnad på Kroppa jernväg i 12 år, hvarunder 6,600,000 centner nettolast gått öfver densamma. Dylika skevor, levererade i Kristinehamn, kostade 1855 7 rdr 66 öre pr centner. 2) En engelsk jernvägsskena, inlagd på Yngs-Daglöse jernväg år 1853 samt begagnad i 12 år, hvaruoder 4,799,568 centner nettolast passerat öfver densamma. Priset ej uppgifvet, men var antagligen på stället cirka 7 rdr.? Iatyg om Kroppa-jernvägens beskaffenhet sändes af mig på jamma gång som öfrige uppgifter rörande de från Filipstads bergslag afgångne effekter, till kongl. centralkomitn för utställningen ; det lydde som följer : Svensk jernvägsskena, tillverkad vid Fin spong, använd under 12 års tid å Kroppa jernväg i Wermland och hvarå årligen c:a 550,000 centner effekter passerat. Hela vägen, hvarest samma sorts rails är liggande, befinnes lika med profvet intyga, Filipstad och Gammelkroppa den 31 Mars 1866, J. E. Mörtstedt. H. A. Hedlund. Bruksförvaltare, faktor, Bokhållare.? Att något intyg ej RÅ samma gång kunde sändas rörande Yngs-Daglöse-jernvägen och dess skenors dåliga beskaffenhet berodde på den tillfälligheten, att intyget, då det af mig hos jernvägens styresman begärdes, för ögonblicket ej kunde fås och sedan blef afglömdt. : För att nu tillfullo lugna hr M:s skrupler rörande valet af jernvägsskenor från såväl den ena som den andra vägen, bifogas följande trenne intyg: . Intyget o:r 1: ?Af förekommen anledning få underteckovade, sjenstemän vid Kroppa jernvägar, afgifva följande intyg, jemte upplysningar, som kunna hafva inflytande på bedömandet i afseende på fördelen att begagna svensk eller engelsk rails, enär på ingen annan jernbana svensk rails så länge varit begagnad. Då den från Kroppa jeraväg uppbrutna skenan fästat mångena uppmärksamhet på expositionen i Stockholm innevarande år, torde några närmare upplysningar vara af intresse för män af fagket, så mycket mera som tid efter annan artiklar förekommit i tidningarne, som nu synes urarta till bitterhet mot person, nemligen mot den som vågat utställa både svensk och engelsk rails till allmänt åskådande, — ej till jemförelse. En sådan uppfattning synes oss oriktig, då meningen väl endast varit att visa, det äfren Sverge kan åstadkomma produkter, som väl kunde förtjena fästas afseende vid. Vi anse derföre endast för rätt att hålla sig till sak, och vilja derföre beredvilligt lemna alla de upplysningar vi förstå att meddela. 1:0 Vigten på denna rails är 6 skålpund pr löpande fot. 2:o Ifrågavarande rails inlades på hösten 1853, begagnades då föga för annat än fyllningsarbeten. Trafiken börjades 1854, säledes begagnad i 13 år. 3:o Under de första åren, tills nya vigtsystemet antogs, lastades vagnarne med 15

6 december 1866, sida 2

Thumbnail