Article Image
NUrägasatta fOrändringarne, är 1 protokollet r laterad sålunda: ?Hr grosshandlaren Lagerqvist fästade hrr de egares uppmärksamhet derå, att vid uppgörar det af 1828 års, till hufvudgrunderna ännu gäl lände reglemente för bolaget, den åsigt vunn odkännande, att för ersättande af i allmänhe iInträffande brandskador utaf mindre omfån borde genom s. k. inträdesafgift beredas kass: på sätt i 43 g stadgas, men deremot särskild föreskrifter meddelas för särskilda olycksfall. Ft sådana fall hade 44 i reglementet tillkommi Under hela tiden, alltifrån det bolaget nämnd år stiftades, hade ingen enda gång en så stc brandskada inträffat, att 44 behöft tillämpas förr än nästlidne år efter Carlstads brand, elle först efter 37 år, ehuru af 1828 års reglemente ring tydligen framginge, att lagstiftarne, äfver som de från bolagets början ingångne delegarne varit beredde att vida förr gå den i nämnde förutsedda olycka till mötes. Då Carlstads bran förlidne år icke allenast nödvändiggjorde utskrif mngen af 2 års inträdesafgift från detta bolag utan äfven en större utskrifning från lösöreft säkringsbolaget, samt dessutom samtidigt. i ft af andra orsaker, uppstått allmän penni lägenhet, kunde berörda utskrifningar ej undgi att framkalla en nära nog allmän missbelåten het hos bolagsdelegarne. Under den ä kande inflytelsen häraf var och är icke att vänta hvarken erkännande att städernas allmänna brand stodsbolag varit särdeles lyckligt, som, enlig hvad nyss nämndes, icke behöft på så mång: förflutna år, tillgripa den för stora olyckshänd ser bestämda utvägen att efter 44 mutskrifi större tillskott af delegarne än som behöfdes att. enligt 43 , bringa bolagskassan till normalt skick, ej heller att den lagstiftning, hvarunder bolaget hittills förkoftats och vunnit stadgad anseende för säkerhet och stabilitet, fortfarande kunde anses nöjaktig. Alla de nu framställda förslagen afsåge visserligen ett godt ändamål, nemligen att, genom minskning uti extra utgiftsbeloppen, som på en gång skulle erläggas, och utsättande af längre betalningsterminer, göra extra afgiftsbördan lättare för bolagets delegare, men i sin ifver uti denna riktning hade upphofs männen till förslagen förbisett, att, om sådant bifölles, den säkerhet hos bolaget, som hittills varit grundad på dess reglementes 43, 44 och 46 SS, äfven minskades, om ej helt och hållet bortfölle, hvilket blefve uppenbart, derest man medgåfve det ligga inom möjlighetens gräns, att flera större brandskador, som hvardera kröfde delegarnes tillskott efter 44 S, inom någon kortare tidrymd inträffade. Särskildt anmärkte hr Lagerqvist, att utskrifningen af endast !4 års algift skulle blifva, med hänseende tiil dermed förbundet besvär, för delegarne alltför betungande. Vid votering mellan hr Lagerqvists förslag om hufvudsakligt bibehållande af nu gällande reglementes stadganden uti ifiågavarande delar, å ena sidan, och hr Nyströms förslag å den andra, segrade emellertid det sistnämnda med 10,656 röster mot 7006. Enligt det så!nnda segrande förslaget, öfver hvilket nu styrelsen skall yttra sig innan det företsges till slutligt afgörande vid nästa bolagsstämma, skulle de ifrågavarande erhålla följande lydelse: 43. Understiger kassan halfva beloppet af treåriga inträdesafgiften för all i bolaget försäkrad egendom så mycket, att till bristens fyllande ett fjerdedels års inträdesafgift erfordras, varde en extra afgift till detta belopp utskrifven. Skall så stor brandskadeersättning utgå, att,förkasans återbringande till halfva beloppet af treåriga inträdesafgiften, större extra afgift erfordras, varde sådan utskrifven. Timar så stor brands hvad i kassan finnes ej förslår till ersätt: deraf, varde, förutom förenämnde afgift till kas sans återställande, utskrifvet det belopp, som til ersättningsbehofvets fyllande erfordras. i Extra afgift påföres för egendom, som i bolaget försäkrad var, då den brandskada timade, som beslutet om extra afgiften ytterst föranledde. För egendom, som vid denna brand skadad eller förstörd blef, påföres extra afgift till fyllande af ersättningsbehof, men ej extra afgift till kassans förstärkande eller återställande. Egendom, för hvilken inträdesafgift till betalning förföll under det kalenderår, då brandskadan timade, och för hvilken sålunda för det året skulle betalas både inträdesoch extra afgift, vare fri från den af dessa afgifter, som mindre är. 44. Extra afgift skall utskrifvas i belopp, som motsvara en eller flera fjerdedelar af årliga inträdesafgiften, samt påbjudas genom kungörelse från predikstolen minst tre månader, innan den skall uppbäras. När extra afgift, motsvarande mer än ett halft års inträdesafgift, skall erläggas, fördelas den på betalningsterminer, med minst fyra månaders mellantid, så, att hvarje gång högst ett halft års afgift betalas. Bland öfriga ändringar i reglementet, hvilka nu genom bolagsstämmans beslut blifvit hvilande till slutligt afgörande vid nästa stämma, anmärka vi här dem som synas oss vigtigast: enligt 51 skulle alla tre ledamöterna i styrelsen väljas af delegarne, i stället att delegarne nu utse blott två och ordförande nämnes ef K. M:t; enligt 59 (ny) skulle brandstodskomitgernas ledamö ter blifva solidariskt ansvarige för omhänderhafvande medel och erhålla ersättning för kostnader och besvär, som äro förenade med de åt komiten uppdragna göromål (bland annat en procent iuppbördsprovision å influtna extra afgifter); euligt 76 skulle förslag till ändring eller tillägg i reglementet vara ingifvet till styrelsen minst 2 månader före bolagsstämmas början (för närvarande väckas motioner vid sjelfva stämman); enligt 85 skulle, innan ny brantförsäkring beviljas, af brandstodskomiten vitsordas, att inom kommunen finnes ett ordnadt eldsläckningsväsende med ändamålsenlig brandredskap, som på allmän bekostnad underbålles och är lämpad efter kommunens storlek, byggnadssättet, vaitentillgången och andra omständigheter, hvilka på arten at materielen kunna utöfva inverkan, hvärjemse styrelsen skulle hvartfjerde år, eller oftare der så erfordrades, verkställa unde:sökning angående det sätt hvarpå vederbörsnde komrauner ha chafva sitt eldsläckningsväsende. (Motsvarande stadgande i nu gällande 85 innehåller, att i staden skall finnas och på allmän bekostnad underhållas tre slangsprutor, deraf minst eo större, och de mindre eller portativa af den beskaffenhet, att de kasta minst 20 kannor vatten i minuten.) I tariffen för inträdesafgifter beslöts dels uteslutandet af hittills gällande särskilda tariffer för stenoch korsverkshus, hvaruti eldfarlig inrättning finnes; dels nedsättning i afgiftsbeloppen för gjutna sandstensoch murbrukshus, hvaremot nu gållande teriff för trähus bibehölls oförändrad. Sistnäron! da beslut fattades genom voteriog med 3000 röster mot 2729, som afgåfvos för komitens förlag om nedsättning i afgiften för inoch utvändigt äfveneom till taklisterna kalkrappade trähus. Bland eldfarliga inrättningar ansågos böra upptagas asfaltoch fotogenfabriker säsom i anseende till eldfarlighet fullt jemförliga med beckbruk och oljeslagerier; hvarjemte i 3:e klassen skulle införas destilleringsverk? i stället för ordet. Fbränneri?. 1 anseendtill, föfkinder för den vid sammanträdet i Juri utsedda ordföragden, bofrättsrådet Lemchei,. leddes förbendlingarne vid den fortsåtja,slämman af assessorn von Gegerfelt, i hvarg. ställe till vice ordförande uteBgs Cxpeditionskskreterargn Sandahl. Lv I

27 oktober 1866, sida 3

Thumbnail