e. m., observerades ett ångfartyg på utgående hvars röda lanterna syntes om babord; vid närmandet till vestra Waxholms-sundet eller det så kallade Bomhålet saktade jag maskin, styrde åt styrbord så mycket som för grundet eller Bomkistan var möjligt, blåste i hvisselpipan för att göra det mötande fartyget uppmärksamt, hwvilket likväl icke lyckades, ty straxt derefter försvinner den röda lanternan ur sigte och det mötande fartyget törnar med förstäfven emot Rans babordssida, hvaraf följden blef de skador vidfogade besigtningsinstrument utvisar. Vid sammanstötningen tillropade jag det mötande fartyget, för att få veta dess samt dess befälhafvares namn, men erhöll icke något svar, utan fortsatte det sin gång som om ingenting hade passerat; det befanns sedan vara ångfartyget Freya, fördt af kapten Apelman. Sanningen af denna min sjöförklaring vill jag styrka med min besättning och handlanden hr C. F. Theel, som befann sig ombord å Ran och är egare till den höbåt jag bogserade, äfvensom besättningen å höbåteh jemte personer som å land observerade händelsen ; och reserverar jag mig samt mitt rederi och egaren till den af mig bogserade storbåt för all den förlust omnämnda påtörning förorsakat, öm full godtgörelse derför af ångfartyget Freyas befäl och rederi. Stockholm den 18 Oktober 1866. C. J. W. Bergström, Befälhafvare å ångf. Ran. Sjöförklaringen åtföljdes af följande besigtningsdokument: På anmodan af lir kapten C. Bergström hafva undertecknade denna dag förrättat besigtning å ångfartyget Ran, hvilket sistlidne afton vid Waxholmen blifvit påsegladt, och befanns följande skador tillfogade fartyget: ÅA babords sida för-ut 7 stöttor af ek afsprängde, skandäcket sönderbräckt, 60 fot brädgångsbräder och 26 fot furuledstång sönderkrossad, försalongsöfverbyggnaden på samma ställe hade gifvit sig och tvärskottet i försalongen söndersprängts. ÅA styrbords sida akter-ut var hjulhushytten skroad åt sidan och förstörd, 7 st. brädgångsstöttor sprängde, 90 fot. brädgångsbräder sönderstötte och skandäcket gifvit sig. För reparerande af ofvanstående skador; och tt sätta fartyget i sitt förra sjövärdiga skick anse i koråma att kosta cirka 800 rdr rmt. Stockholm den 16 Oktober 1866. K. Agerskow. Hj. Ahlbaum.?