Article Image
katnr Stookholms stadsfullmäktige sammanträdde åter i går afton kl. 5 e. m, i vanlig lokal, för behandling af beredredningsutskotiets utlåtande, i anledning af styrelsens öfver statens jernvägsbyggnader detaljplan för sammanbindningsbanans dragande genom hufvudstaden ifrån dess afvikling från vestra stambanan vid Tantogatan å Södermalm till Tegelbacken. Hr L. J. Hierta begärde först ordet och hemställde, att denna vigtiga fråga måtte uppskjutas någon kortare tid, t. ex. 14 dagar, i ändamål att allmänheten och de personer, som särskildt intresserade sig för saken och kunde bedöma den, måtte sättas i tillfälle att taga kännedom om betänkandet och ritningarne samt framställa sina anmärkningar deremot. Hr Hierta ansåg detta kunna leda till en fullständig utredning af ärendet och anförde exempel från Frankrike, der det var sed, om ej lag, att förslag och planer till dylika arbeten underställdes allmänhetens granskning. Hrr Stråle, v. Francken och Behrling motsatte sig hvarje ytterliga uppskof. Frågan hade varit så länge omhandlad och ventilerad, att de af allmänheten, som intresserat sig derför och velat yttra sig deröfver, härtill haft godt tillfälle. För sin del påyrkade de, att betänkandet nu skulle till behandling företagas. Vid framställd proposition begärdes votering, som utföll med 44 röster för att betänkandet nu skulle föredragas mot 36, som röstade för bifall till hr Hiertås yrkande. Vid beredningsutskottets första hemställan, att stadsfullmäktige mot jernvägsbyggnadsstyrelsens åtgärder för trafikens återställande å Tanto-, Timmermansoch Björngårdsgatorna ej hade något att erinra, yrkade hr Nerman att det vilkor skulle fästas, att staden ej komme att betungas med det framtida underhållet af sådana broar, som jermvägsbyggnadsstyrelsen måste anlägga för trafikens återställande å gatorna. I samma syfte yttrade sig hrr Carlson, Stråle, Wistrand, Hierta och Behrling. Hr Lindhagen anmärkte, att de vilkor, på hvilka staden upplåtit mark i och för sammanbindningsbanan, långt förut voro bestämda, samt förmenade att något tillägg i nämnde vilkor nu ej kunde göras. Hv Modigh ville, att man skulle skilja mellan underhållet af bropelarne, som han ansåg tillhöra jernvägsstyrelsen, samt körbanorna, hvilkas underhåll han ansåg tillkomma staden. Härom pågick en stunds diskussion, hvaraf resultatet blef, att fullmäktige för sin del förklarade, att staten borde underhålla både bropelare och körbana. Vid föredragning af hvad hemstäldt blifvit rörande bandelen mellan tunnelns norra mynning vid Peter Myndes backe och stranden af Riddarfjärden förklarades efter diskussionen i ämnet, att stadsfullmäktige icke hade något att erinra mot den föreslagna höjningen af Brunnsbacken och Östra Slussgatan; a att stadsfullmäktige ville medgifva, att Östra Slussgatan finge, genom jernvägsbyggnadsstyrelsens försorg, i sammanhang med de för jernvägen erforderliga arbeten, medelst vestra sidomurens utflyttning, utvidgas till en bredd af 38 fot, hvarvid dock skulle iakttagas, att den utvidgade Vestra Slussgatans reveteringsmur bildades i rundning emot det s. k. åldermanskontoret i f. d. jernvågen, samt att staden vidkändes den härför beräknade kostnad 7750 rdr rmt; att stadsfullmäktige påyrkade, det trafikförbindelsen emelian Östra Slussgatan, å ena, samt Stadsgårdshamnen och trakten kring Peter Myndes backe och Nedre Glasbruksgatan, å andra sidan, blefve på det sätt återstäild, att en neåfart från Slussgatan bereddes genom uppfyllning af hela det jordområde, som vore beläget melJan qvarteret Stadsgården, Peter Myndes backe; Brunnsbacken och den norra appareljmuren till den af jernvägsbyggnadsstyrelsen föreslagna nya gatan, samt att härvid lutningen ned mot Stadsårdshamnen icke finge öfverstiga 1: 20 och uppyllningen mellan Brunnsbacken och Peter Myndes backe göras i jemn sluttning från den förhöjda Brunnsbacken till Peter Myndes backe, sedan dennas nedre del blifvit så mycket påfylld, att åtminstone det fordna lutningsförhällandet å densamma blifvit återstäldt; äfvensom att kostnaden för nämnda uppfyllning, såsom nödig för de genom jernvägsarbetena afbrutna kommunikationsledernas behöriga återställande, skulle af jernvägsbyggnadsmedlen bekostas, med undantag för Sgapeläggning å den uppfyllda platsen, den staden skulle vidkännas, sedan jernvägsbyggnadsstyrelsen låtit sätta platsen i derför tjenligt skick ; att stadsfullmäktige medgifva att för en dylik anordning det s. k. kokhuset äfvensom nuvarande viktualievågen samt de vid Peter Myndes backe och Brunnsbacken belägna för detta arbete liksom för Ostra Slussgatans utvidgning hinderliga staden tillhöriga och till salubodar inredda hus finge borttagas; samt att stadsfullmäktige föreskrifva att med afseende på vigten deraf, att de båda trafiklederna Östra och Vestra Slussgatorna höllos öppna för allmänna rörelsen, arbetena på dessa gator så ånordnas, att intet hinder för trafiken å någondera af dem i följd af jernvägsbyggnadsarbetena finge ega rum. Med afseende på frågan om utfyllningen af Stadsgårdshamnen, hade beredningsutskottet tillstyrkt, att hrr stadsfullmäktige icke måtte ingå Rå det föreslagna utbytet af jernvägsspåret till keppsbron mot en ökad uuyllning af Stadsgårdshamnen, utan påyr anläggandet af ett sidospår öfver Skeppsbron i enlighet med den af öfverste Ericson ursprungligen upprättade plan för sammanbindningsbanan genom hufvudstaden?, Hr Nerman upplöste ett skriftligt anförande, hvari han sökte ådagalägga den större fördelen

2 oktober 1866, sida 3

Thumbnail