Article Image
ändring i författningen vidtages, så korar dessa afgifter att totalt ruinera den så !l liga trafiken i Sundet. Genom en förordning af den. 31 Dec. förlid år infördes i Sverge ett nytt skeppsmätningss stem, som hotar att tillintetgöra en regelbund ångbåtstrafik i Sundet. Enligt svensk lag ä alla fartyg under 10 läster, som fara på svensl hamnar, befriade från afgifter till svenska stat kassan, nemligen fyroch båk.afgift samt las penningar: Denna förmån ha hittills alla i Su det seglande ångfartyg åtnjutit, emedan de e ligt de gamla reglorna för uppmätningen, hva igenom vissa rum i fartygen voro undantagn alla voro under nämnda drägtighet. Enligt d genom förordningen af den 31 Dec. förlidet i införda nya skeppsmätningssystemet, ega der mot alla de fyra ångfartyg, som af ängbåtsbol: gu i Helsingör och Helsingborg underhållas Sundet, öfver 10 lästers drägtighet, och den ski nad, som derigenom uppstår i fartygens utgifte; är så enorm, att trafiken under dessa vilkor omö ligen kan antagas komma att fortfara. Det nemligen icke allenast skyldigheten att betal ofvannämnde skeppsafgifter, som nu drabbar d fartyg, hvilka hittills varit derifrån befriade, uta den förhöjda drägtigheten åstadkommer tillik en förhöjning af de andra skeppsafgifterna, son erläggas i svenska hamnar, nemligen hamnpen ningar och den så kallade sjömanshusafgitten och det är tydligt att förhöjningen i dessa afgif ter, i förening med skeppsafgifterna för fartyg som till följd af trafikens beskaffenhet måste an löpa de svenska hamnarne flera gänger om da gen och hvarje gång erlägga afgiften, måste upp gå till en summa, som utesluter möjligheten a en proportionerlig förhöjning af passagerareoc! godsafgiften. Såsom ett bevis på kan anfö ras, att under det afgifterna för nämnda bolags ångfartyg, innan den nya skeppsmätningen träc de i krait, sällan öfverstego 2 rbdr 72 sk. pr re. sa, utgöra de nu, efter den 1 sistl. Juli, för de tvenne Helsingörs-ångfartygen Hamlet och Ho ratio, hvilka äro uppmätta till 14 och 16 läster. För ingående och utgående med full last pr resa: för Hamlet 28 rbdr 3 mark danskt, för H9ratio 32 rbdr 3 mark; för ingående med last och utgående med ballast: för Hamlet 20 rbdr 3 mark, för Horatio 23 rbdr 3 mark; för inoch utgående med ballast: för Hamlet 12 rbdr 3 mark 8 sk., för Horatio 14 rbdr 2 mark 4 sk. Alldenstund bolagets fartyg dagligen änlöpa Helsingborg 3 gånger och Malmö 2 gånger, inalles 5 gånger om dagen, så utgöra de dagliga utgifterna: med last inoch utgående: för Hamlet 142 rbdr 3 mark, för Horatio 162 rbdr 3 mark; med last ingående och ballast utgående: för Hamlet 102 rbdr 3 mark; för Horatio 117 rbår 1 mark 2 sk., och med bällaet inoch utgående: för Hamlet 62 rbdr 5 mark 8 sk., för Horatio 71 dr 5 mark 4 sk., eler, om en saison räknas nst till 10 månader, för hela sasonen: med ast inoch utgående: för Hamtet 42,750 rbdr, för Horatio 48.750 1bdr; med last inoch ballast 1tgående: för Hamlet 30,750 rbdr, för Horatio 35,187 rbdr 3 mark, och med ballast inoch utsäende: för Hamlet 18,825 rbdr och för Horatio 1,562 rbdr 3 mark, hvilket är så godt som boagets hela brutto-inkomst, så att ingenting blifer öfver till fartygens andra betydliga utgifter illaflöning, kol och olja, fartygens underhållanle, kapitalets förräntning o. 5. V. Olikheten har visat sig under den tid som förjutit efter den 1 Jali, och vi vilj r en jemföelse blott ännu anföra, att under det samtliga fgifterna för de 4 ångfartygen Hamlet, Ophelia, Ioratio och Helsingborg under sistlidne Maj nånad utgjorde 329 rbdr 46 sk. och under Juni dr 46 sk., utgjorde de för Juli 1686 rbdr sk. Den enorma höjd, hvartill dessa afgifter stigit ller kunna komma att stiga, faller så mycket er i ögonen, som skeppsafgifterna i de danska amnarne vid Sundet, hvartill räknas sträckan än Kullen till Falsterbo, äro för såväl svenska om danska fartyg så moderata, att det endast nder benämningen skeppsafgift? betalas en afft af fartygens instufvade last med 8 sk. pr st, deri inberäknadt fyroeh lastpenningar m. .. samt derjemte i Köpenhamn 40 sk. i hamnmgälder för ingående stufvad last, hvaremot astade fartyg äro helt och hället befriade från filter till staten. et vore i hög grad önskvärdt, om ett ordande snart kunde vidtagas i dessa förhållanen, hvilka, som sagdt, utan tvifvel skola förorra stt nil.: ragalhnndaen tmåfir ; Under micta

4 september 1866, sida 3

Thumbnail