Article Image
VB a. OD og kan blive et vigtigt Hjel!pemiddel ti at skaffe gode og billige Billeder en sto Udbredelse.? — En vådlig färd. Wenersborgs Tidnin; berättar: Man har någon gång hört tela om vådliga färder utför Götaells vattenfall der både fartyg och manskap gått i qvaf men till en så beskaffad händelse som den. hvilken inträffade vid Lilla Edets fall nat ten till sistlidne lördag, finnes måhända in tet motstycke. Bäten Försöket, hemmahö rande vid Nygård, hade å nämnde plats intagit en af de farligaste laster ett fartyg kan föra — osläckt kalk — och dermed be: gifvit sig i väg. Komne till Torpabugten i eliven, gingo brfälhafvaren, skepparen Johannes Sasdström, och hans be iooskarl fionen till kojs, uten att hafva säkert förtöjt båten, som, på något sätt frigjord från sitt fäste, on timma derefter började dragas af strömmen ned mot fal let. Fartygets vådliga lige observerades för sent ar strandboarne, hvilka hvarj blick väntade att besättningen skulle kaste sig i räddnisgsbåten och sålnnda ber i 1, men då de ej sågo någon Jefv relse ombord, trodde de, att det sig a mer sin undergång närmsnde fas tyget manlöst. Så var likväl ej förhållandet. F medan fartyget kastades in mellan deh lende våldsamma vattenmassorna, hviik: vilat raseri sökte famna det värn rof.vet, syntes skepparen Sandström, nu väckt af-det hemska dån, som omgef honom, resa sitt hufvud öfver kajutlnckan, hopslående händerna till, som haa trodde, sin sista bön, Fartyget störtade nu i den afgrund, som gapade mot dess förstäf, men -— dykade upp och motiog stöten samt reste sig åter ur nästa stora svallväg, medan åsk ädarne på land med bäfvan väntade att fartyget med man och allt skulle slnkas af de rasande vågorna. Det obetydliga menniskoverket motstod likväl, förunderligt nog, kampen mot det fradgande elementet, och efier genomgången af den första stora faran, fördes fartyget ar den våldsarama hvita forsen ned mat land och möttes der af den s. k. Phak in? eller den motström, som vid sidorna af större och bredare vattenfall van ligen bildar sig vid fallets slut. Här stötte fartyget med obetydlig fart på grund i närheiea ef elussinspektorshuset vid Ströms kanal, och stär nu till allas förundran der, tätt och välbehållet. B tningen, som aldrig varit närmare en så död, räddades genast, paren utropade, då han kom i land: lycka att det gick som det gic verste Ericson, som älven var egare al lasien, senast sin inspektor till stället för vidtsgande af bergningsarrang manger för farty get och lossning af lasten. Om man betänker de at fartygets hemska färd nu fallet, då, sto läcka eller öfvereköljning inträf fat, Nn, som, 0 u den kommit i minsta bercring med vattnet, hade utvidgat sig u unoefär 250 procent, ofelbart sönd fartyget och genom den stora värmegrad kalken då utvecklat, ögonbliekligt dödat manskapet — de lif som fallet sparat — var denna händelse i dubbelt hänssende en lycka i olyckan. Vi förmoda, att hvad som skett skali mana vederbörande att införa försigtighetemätt till förebyggande af dylika olyckshändelser, genom ne tiande af due VAlber, utläggende ar starka timmerlänsor, hvilka under vintern och isbrytningen väriden kunde borttagas, eller dylikt, till skydd för Jif och egendom, helst även bätfärden yfver elfven ofvan fallet är ganska liftig och en årtuls elier åras alspiingasde under Ol verfarten lötteligen kan föranleda nya till. bud till olyckor. Iubbla faran .

12 juli 1866, sida 3

Thumbnail