Article Image
Hr RH IVVit MMTIRASY Ht. Co PI SYTHUER mil. I afseende på natt-tågs iordnande ansåg han dessa vara af stor vig FE affärsmän och posterna. ; Det af postinspektören Petersen reslagna öfverläggningsämnet: huruvida tågyå svenska jernbanorna skulle bättre kungordnas än för närvarande är fallet med Fwn till samfärdseln mellan de skandinav. 74 länderna, föranledde en längre diskussic)hyarunder allmänt uttalades önskvärdh natt-tågs anordnande. Denna dis omfattade äfven frågan om postförbinksen mellan Sverge och det öfriga Europ? .derunder etatsrådet Roihe i ett längre anföprlde sökte ådagalägga, att den beqvämastenklligaste och snabbaste förbindelsen i wa hänseende stod att vinna, i förening M natt-tågs inrättande, från Malmö öfver Di. mark till Libeck. I den debatt, som härg uppstod, deltogo hrr Broch och Peters samt departementschefen Roos, hvilken sist, nämnde å sin sida på anförda skäl sökte ådagalägga de fördelar för postverket, som; voro förenade med den nuvarande sjöleden öfver Ystad—Stralsund, bviiken postkommunikation Sverge begagnat i 180 är och som den ej, enligt hr Roos åsigt, nu hade skäl att öfvergifva. Hr Roos kunde icke neka, att denna väg möjligen föll sig äyrbar, men den hade med få undantag under hela den tid postverket begagnat densamma, erbjudit all den säkerhet utan afbrott, som för postens befordrande framför allt vore vigtig, hvaremot erfarenheten visat, att kommunikationen till Libeck genom Danmark icke lemnat eller fortfarande kan lemna samma trygghet. Det vore dessutom alltid större fördel för svenska postverket att hafva tvenne vägar till utlandet öppna, än att ha blott en, såsom fallet skulle blifva om män gjorde ostbefordringen till Läbeck öfver enmark till hofvudlinie. Hr Rothe upptog till besvarande dessa invändningar och sökte fortfarande genom faktiska uppgifter ådagalägga att, utom den lifligare förbindelse som derigenom skulle uppstå mellan de tre skandinaviska länderna, den af honom föreslagna postförbindelsen med utlandet öfver Danmark vore den för Sverge naturligaste och bästa. Efter en längre utförlig debatt härom, för hvilken utrymmet ej tillåter oss att närmare redogöra, uppträdde generaldirektören Troilius samt hemställde med afseende på de utaf hr Sandeberg väckta detaljförelag, rörande tåghastighetens ökande m. m., hururuvida sektionen ansåg, att dessa borde föranleda till något uttalande å dess sida. I fråga om nedsättningen af passagerareafgifterna under expositionstiden, hade en sådan nedsättning skett i öfverensstämmelse med K. M:ts beslut, hvarigenom afgifterna nu voro så billiga, att någon vidare nedsättning skäligen ej kunde ifrågakomma. Hr Troilius sade sig för öfrigt ej hafva nåot emot natt-tågs anordnande annat än farågan för de stora kostnader, som deraf ovilkorligen skulle uppstå, men trots detia skulle omständigheterna sjelfva snartiramkalla en sådan åtgärd, om icke förr, åtminstone då nordvestra stambanan åt Norge blefve färdig. Under sommartiden komme natt-tågen otvifvelaktigt att medföra stora fördelar för posterna och resande. Attpassagerarnes antal å natt-tågen under vintern Troilius för afgjordt. På fråga af honom upplyste hr Roos, att i sammanhang med natit-tågens anordnande förefanns intet hinder för poststyrelsen att arrangera postförL G L deremot skulle reduceras betydligt, tog hr, 1 1 l bindelsen öfver Ystad—8Stralsund och vidare 4 till utlandet. Sedan diskussion förklarats slutad, formule; rade ordföranden hr Wern, följande propoenade gig: Mötet anser önskligt, att natt-tåg anord: nas på svenska stambanor för åvägabringande af direkt anslutning såväl öfver Danlr mark och Lybeck som öfver Stralsund melJan snälltågen på de svenska och dem på r de stora europeiska banorna. Propositionen a odkändes. Etatsrådet Rothe ansåg visser-l;, igen denna formulering till beslut ej inne-g fatta den åsigt, som han ansett mötet böra uttala i afseende på postförbindelsens öfver fc Danmark till Läbeck företräde framför den q mellan Ystad—Stralsund, men han päyrkade 1; dock icke någon särskild proposition på den t framställning han gjort. De af hr Sandeberg väckta förslag ansågos ej föranleda till något särskildt uttalande af g mötet. Sektionens medlemmar åtskildes kl. 341, för att deltaga i det allmänna mötets för-!g handlingar. Tredje sektionen erfor vid förbandlingarnes öppnande, ait det betänkande, som komme att afgifvas af den komite, som i går nedsattes för att ytra sig rörande Skandinaviska utställningar, skulle gå direkte till allmänna mötet och sålunda ej blifva föremål för behandling inom sektionen. LT D t återstod sektionen för öfrigt att behandla de frågor, som kunde röra näringsoch handelsförhällandena. Häradshöfding Nordenfalk erinrade om hvad som blifvit med afseende härå sedan förra mötet ätgjordt, irskildt omförmälande ständernas skritvelse m norrmäns näringsutöfningsrätt i Sverge. Ordföranden, hr Smith-Petersen, och borgmästar Platou upplyste, att svenskar redan voro i Norge fullständigt likställda med landets egna invånare i afseende på vilkoren för borgerliga näringars utöfning, och särskildt att svenskt sjöfolk på norska fartyg icke räknades till utlänningar. Sektionen förenade sig härefter i det af hr Nordenfalk föreslagna uttalande, att sektionen såg med glädje de steg, som sedan förra mötet blifvit vidtagna för uppfyllandet af de i afseende härå då uttryckta önskningar samt för öfrigt vidhöll dessa önskningar, för så vidt de ej redan blifvit uppfyllda. Hr Nordenfalk; hade äfven ifrågasatt ett uttalande om önskvärdheten af gemensamma åtgärder från de tre rikenas sida för att främja deras handelsoch sjöfartsförbindelser på aflägspa platser. Säsom dylika åtgärder påpekade tal. konsulaternes uppdraande åt samma personer och gemensamma expeditioner af örlogsfartyg till handelns h skyddande, hvarjemte tal. önskade att man , g i r sition, hvarom postinspektören Petersen för-; , n Oe cm us thes th oms mm Bes rs ss 2 em mr gE4RBA vv

28 juni 1866, sida 3

Thumbnail