Article Image
Jernvägsfrågorna äro i detta ögonblick föremäl för ständernas öiverläggninvgar. Det är bekant, att regeringen vid denna riksdag endast begärde ans till nordvestra stambanans fortsättning samt till inköp af ytterligare materiel för de färdiga banorna och till utvidgning af din blifvande bangärdsanläggningen i tockholm. Genom enskilda motionärers framställningar hafva emellertid en mängd förslag om såväl stembanor som enskilda banor kommit under ständernas pröfning. Såsom våra läsare haft tillfälle att inhemta af redogörelserna för statsntskoltets beslut, har emellertid detta utskott funnit sig, med hänsyn till den finansiella ställningen, föranlätet att afstyrka samtliga des enskilda motioner, med undantag blott af två, nemligen dels om lånebidrag till jernvägsanlöggning mellan Dalksarlsbergs gruf vor och sjön Möckeln, dels om anslag till Köping -Hultbanans utsträckning till Köping. Utskottet har för det förstnämnda företaget ullstyrkt ett lån af 743,000 rdr och för det sistnämnda ett anslag at 160,000 rdr. Det är gilvet att, med afseende å de banor som blifvit afstyrkta, de enskil iida och lokala intressenas målsmän anstränga sig at alla krafter för att åstsdkomma ett annat resultat, hvar och en för den bana som ligger honom och hans bundsförvandter om hjertat. Då likväl icke ens de mest hänsynslösa stormlöpare på statskassan finna sig kunna lemna utan allt afseende statens tillgångar och den finansiella ställ ningen i allmänhet, så är det denna gång icke fråga om att votera stora summor till banornas skyndsamma utförande. Man åtnöjer sig att nu begära mindre summor för arbetenas påbörjande?, naturligtvis i afsigt att dermed ha ?tagit på hand? på blifvande större anslag och bundit kommande riksdagar vid de nu beslutna sträckningarne. I bondeståndet, der förhandlingarne om detta betänkande började redan i går afton och i dag afslutats, gaf voteringsslumpen alldeles motsatta resultat för de två bansträckor, på hvilkas genomdrifvande med stör sta ifver arbetas. Yrkandet atttill Norrköping--Linköpingsbanan måtte beviljas 500,000 rdr afslogs med 39 röster mot 35, men enahanda summa beviljades deremot med 38 röster mot 37 för banan Upsala—Sala. Bondeståndet har för öfrigt bifallit alla statsutskottets afstyrkanden äfvensom det tillstyrkta anslaget till Köping-Hultbanan, hvaremot lånet till Dalkarlsbergs-Möckelnbanan blifvit af ståndet afslaget. I de öfriga stånden bar man ännu icke hunnit längre än till frågan om Östgötabanan. Utskottets afstyrkande har blifvit godkändt af adeln med 74 röster mot 33, och af presteståndet med 28 röster mot 13. Borgareståndet hann icke på f. m. fatta beslut, men frågan om denna bana har redan genom de tre andra ståndens sammanstämmande beslut för denna gång förfallit. Un?er debatterna, som hufvudsakligen rört sig om den finansiella ställningen och rådligheten att under nuvarande konjunkturer inleda staten i nya stora jernväg företag, har ansleg af 500.000 1dr till Östgötabanan förordats på riddarhuset af frih af Ugglas och hr af Huss; i presteståndet ef Hrr Bring, Janzon och Rundgren samt i borgareständ:t afhrr Henschen, Muren, Lovån, Bager, Ridderstad och Sääf. Det beslut hvari ständerna stannat har tillstyrkts på Riddarhuset ef grefve A. Posse samt friherrarne H. Hamilton, Klinckowström och R. Cederström; i prestesteståndet af hrr Ribbing, Wennerström, Thyselius, Selander, Söderberg och Sandberg, samt i borgareständet af hrr Lindström och Hierta. Denna sidas talare hafva isynnerhet med eftertryck betonat nödvändigheten deraf att nu låta någon hejd ijernvä träda, då enda medlet att höja statens kredit, gom lidit icke obetydligt genom det upprepade länandet och det sätt, på hvilket lånenegociationerna blifvit skötta, vore att börja hushålla. Presteståndet her äfven förehaft betänkandet rörande statsbidreg till väg: och vattenbyggnader, hvilket af ståndet bifallits, utom i den punkt, som afstyrker af K. M:t föreslaget statsbidrag till kanal. och sluassanläggning mellan Vestra och Östra Sileni Wermland. Ståndet biföll hvad KE. M:t i

17 maj 1866, sida 3

Thumbnail