Article Image
efter ljudmetoden?. Begär emellertid icke att vi skola förklara hvad denna ?ljudmetod månde vara. Går man upp och hör på en stund, kommer man lätt underfund dermed, men att åskådligzöra det på papperet faller sig e. Samti digt med innanläsning få barnen äfven lära sig skrifning efter en synnerligen rationel metod. Mellan dessa öfningar förekomma omvcexlande berättelser dels ur bibliska, dels ur svenska, dels vr naturalhistorien, alla åskådliggiorda genom kolorerade bilder i ganska ansenlig skala. Bland lekarne nämna vi särskildt de s. k. tekniska lekarne?, d. v. s. roande sysselsättningar, ämnade att utveckla barnets förstånd, hvaribland må nämnas: pappersarbeten, utstickning, ritning, efter Köhlers metod, läggning med träbitar, samt specielt räkning meaelst kuber. Dessutom sysselsättas barnen med sång, gymnastik och rörelselekar. Barnen tillbringa i leksalen 3 timmar dagligen (kl. 10—1). u Den egentliga skolan består af tre klasser. Ur leksalen, denna, så att säga, förberedande klass, förflyttas barnet till första klassen af den egentliga skolan. I denna klass meddelas undervisning i kristendom, svenska språket, välskrifning, räkning, svensk historia, geografi, naturlära, sång och gymnastik samt handarbeten. Dessutom bör nämnas, att all undervisning sker här hufvudsakligen muntligen, så att inga för barnet tröttande lexor ifrågakomma. I leksalen? och första klassen mottagas äfven gossar, för att beredas till inträde i Wenersborgs högre elementarläroverk. Andra och tredje klassen ha under detta läs-år varit sammanslagna, enär antalet elever varit för ringa. Undervisningsämnena ha varit, utom de ofvan anförda, ritning, samt franska, tyska och engelska språken. I musik har undervisning lemnats åt de elever, som sådant önskat. Un-: dervisningen bestrides af 7 lärarinnor och 7 rare, de sednare tillhörande högre elementarläroverket i Wenersborg. —— vassa

12 maj 1866, sida 3

Thumbnail