äro bestämda för fraktfart med Stockholn och Hamburg genom Rendsburgs kanal, ha nu nedkomrnit till jernvågen för att intag: last. Detta fartyg, som bär namnet Mercu och föres af kapten C. E. Wennaerqvist, ä bygdt af jera, har en längd af 100 fot oci en bredd af 25 fot samt sticker med ful last 9 fot djupt. Det har 3 lastrum, af skilda genom 4 vattentäta skott, och kat intaga 5000 centner jern eller omkring 16,00( kubikfot styckegods. Det har en propeller maskin efter Wolffska systemet konstruerat för både högtryck och kondensering semta 40 hästkrafters styrka. Kolåtgången är, di fartyget ligger 8 fot djupt och gör en far af 7 knop, endast 6 kubikfot i timmen. Öf ver maskinen äro under däck 4 hyttor föl befäl, underbefäl, maskinister och eldare äfveneom kök inredda. På däck, finnes er exp-ditionshytt och akterut under däck ä; skansen för besättningen belägen. Fortyge är tackladt som skonert, dock utan fast rår. Hvar tionde dag kommer ett af dess fartyg att afgå frin Stockholm till Han burg, derunder anlöpande Ystad på såväl bortsom hemresan. De inlöpa vid Holtenau i Kielerbugten, passera genom de ö slussarze i Rendsburgs kanal och utlöpa vid Tönningen i Helgolandsbugten i Nordsjön och derefter förbi Eiderns fyrskepp in i Elbefloden. — Evgelska ångfartyget Newsky, kapten Smidt, ankom i dag på middagen trån London och Köpenhamn med styckegods. Far tyget hade den oturen vid tilläggningen vid skeppsbron att törna på ängbåten Bråviken, som fick en af sina styrbords pållare bräckt, skandäcket och flera soffor å halfdäcket krossade. Newsky kom ifrån affären med förlusten af waterstaget. Bråviken skulle kl. 10 6 i dag göra sin besigtningsresa och afgå förrän i morgon till Norrköpiog och Lyeck.