beräkning af post, kreatur, telegraf samt extra inkomster) lemnade ... 132,260:19 och godstrafiken 981,621:83. 1,113,852: 02. Passagerareinkomsten utgjorde alltså närn 12 procent och godstraliken fullt 88 proc:i af hela inkomsten. Beräknas åter inkomsten pr banmil, lem. nade hvarje mil af banans längd i passagerareinkomst ... 16.532, och för godstransporten.. ..-122,702. Jemför man mu dessa siffror med dem som ofvan äro lemnade angående trafiken på stambanorna, så linner man alt, då passagerareinkomsten pr banmil å Gefle—Falubanan endast uppgått till två tredjedelar al eoahanda inkomst på stambanorna, har godstrafiken deremot lemnat en inkomst, som varit fem och en half gånger större än den godstrafiken på stambanorna inbringat. Dessa sifferuppgifter bekräfia fullkomligen den af tratikstyrelsen till nuvarande statsulskott, i fråga om nordvestra stambanans riktning fromsiällda åsigten (se siatsutskottets utlåtande n:r 54 pag. 19), Patt persontrafiken här, såsom annorstädes och snarast i ett glest befolkedt land uppnår en viss kulmination, hvaröfver den sedermera iott långsamt höjer sig, hvaremot godstrafiken städse tilltager i en vid? högre pro portion? ; och har trafikstyrelsen häraf dragit den slutsats, att, ?de banor komma att i framtiden lemna det bästa ekonomiska resultat, som läggas så, att de kunna tilldraga sig den störs:a möjliga goäsrörelse eller, med andra ord, hufvudsakligen betjena de näringar, som producera stora qvantiteter, oaktadt möjligheten ait fransportera deras produkter förutsätter låga frakter?. Vill man således befordra trafiken på de redan färdiga stambanorna och påskynda den tidpunkt, då dessa banor skola lemna en afkaswming, fullt motsvarande de derpå nedlagda betydliga kostnaderna, så mäste man följaktligen hädanefter i främsta rumme. befrämja anläggandet af sådana jernvägar, som genom att löpa in på de redan färdiga stambanorna, kucpa öka trafiken på dessa sednare; och framför allt måste anläggandet af sådana banor, som kunna sätta våra bergslager i beröring med de äldre stambanorna, erhålla en snar och kraftig uppmuntran. För att visa hvad gagn bibanor kunna lemna stambanorna, torde här böra anföras, alt trafikstyrelsen i sitt förenämnda yttrande till nuvarande statsutskotiet, upplyst, att Borås jernväg år 1864 åt statens. jernvägstrafik inbringade en netto behållning af 50.000 rdr, samt Köping—Hult-jernvögen omkrivg 40.000 rår. Men, om nu så obetydliga jernbansstumpar, com Borås-vägen och Köping—Hultvägen, ef hvilka den förra har en längd af 3,9 mil och den sednere af 6,8 mil, kunna lemna stambanorna en så betydlig tillökning i inkomster, huru ofantl:gt mycket större gagn skulle icke stambanorna komma att skörda af klokt anlagda jeravägar från våra bergslager ned till stambanan. Uti förberörde utlåtande upplyses i detta afseende, beträffande nordvestra stambanans nordliga rikining, att ensamt trafiken vid Dejeforss skulle tillföra stambanan 450,000 ceniner virke och 150,000 centner jern och stål, som, efter beräkning af blott omkring 1 öre pr centnermil, skulle för transport på jernväg till Göteborg lemna en inkomst af 207,000 rdr, deraf ?z:delar eller 135,000 rår vore ren behållning. Men ellt detta försvinner dock såsom en obetydlighet mot den trafik, som skulle uppstå genom anläggning ar den föreslagna Frövi — Falu-banan, hilken ett enskildt bolag vill bygga, om blott staten såsom lån på vanliga vilkor lemnar !3:del af anläggningskostnaden. Vi hafva framför oss en brochyr, som på ett särdeles fullständigt sätt utreder och ådagalägger den utomordentliga vigten af denna bana och vi hufva derjemte fått emoltaga ett af motionären för det begärda lånet till statsutskottet ingifvet anförande, deri ämnet blifvit med mycken klarhet behandladt, och vi tro oss göra det allmänna ett stort gagn, då vi gifva publi citet åt detta anförande, som andas en varm patriotism och hvilket vi derför i ett följande nummer skola till sitt hufvudsakliga innehåll återgifva.