Article Image
under hela April månad. Hvilken skall nu ersätta de förluster, som härigenom ovilkorligen måste uppstå? Riddarfjärden är ; det närmaste ren och ångbåten Götba Kanal gjorde i går en proftur utåt Mälaren till nära en mil från hufvudstaden utan att träffa på starkare is än att den skulle kunnat forceras af jernfartyg. Flera ångbåtar, som skola trafikera Mälaren, men legat under vintern dels vid Djurgården, dels vid Södra varfvet, hafva nu genom sölet med slussreparationen endast att välja mellan att ligga stilla på sina vinterplatser eller att gå rund Södertörn och in i Mälaren genom Södertelje sluss, hvarjemte en ångbåt, som för närvarande ligger under reparation vid Bergsunds verkstad, men som redan har annonserat sina turer på Saltsjön, är för stor att kunna gå genom Södertelje sluss. Hvilken skall nu betala denna kostnad? — Inom kort ha vi att förvänta den vanliga vårsändningen af jern från bergslagerna, och då nu i den gamla jernvågen icke mera mottages något jern, utan det skall lossas vid den nya vågen å Djurgården, så frågas huru skutorna skola komma dit då slussen är stängd, eller hvilken som skall ersätta de häraf uppkomna förlusterna för de stackars skepparne, som, i hopp att komma genom slussen, tagit in sina laster vid Mälarstäderna, och här i Saltsjön skola inlasta sill och salt? Vid första öppet vatten — och enligt de i går från skärgården ingångna rapporter är dertill icke lång tid qvar — ha vi den stora stenkolsflottan här, af hvars laster en ster del är bestämd för de vid Mälaren belägna industriella inrättningarne och hufvudstadens gasverk, och då man vet utt fartygsbefälhafvarne vid fraktsluten beingat sig flera pund sterling för hvarje dag artyget uppehålles öfver de bestämda liggelagarne, så torde här ifrågakomma ganska sännbara förluster för enskilda personer och bolag, som otvifvelaktigt skola fråga hvilken som skall ersätta dem dess förluster. S. J. ÅA.

6 april 1866, sida 4

Thumbnail