— Ladugårdslandsteatern gaf i går för första gången ?Söndagslejonen, eller Resan efter äfventyr?, farce i 5 akter med sång, bearbetad och lokaliserad efter Nestroy, af Aug. Säfström. Det är samma pjes som under titeln: ?Nu ska vi roa oss för ett tiotal af år sedan sågs med så mycket nöje vrå Mindre teatern. Genom hr Säfströms fyndiga bearbetning af stycket har detsamma ytterligare vunnit i intresse för svenska åskådare, då man numera deri tycker sig sig igenkänna idel bekanta, hemtrefliga figurer från söndagspromenaden på Djurgården och andra glada ställen i Stockholm och dess omgifningar. Pjesen framställer en mängd kostliga äfventyr, som möta två unga bodbetjenter (hrr Ullberg och Lundell) från Telje, hvilka under husbondens (hr Julins) bortovaro passa på och göra en lusttur till hufvudstaden, der de formera bekantskap med ett par gladlynta unga fruntimmer (mllna Lundström och Rosendahl), som Picke äro riktiga damer, utan bars enkor? och af hvilka den ena slutligen befinnes vara principalens egen föstmö, en omständighet som ej i ringaste mån hindrar den för samtliga parterna tillfredsställande upplösningen på den dramatiska konflikten. Upptågen i pjesen äro för öfrigt för många att här kunna omtalas, de följa hvarandra så tätt i spåren att åskådaren under de par tre timmar representationen pågår icke erfar ett ögonblicks trötthet, då och då uppfriskas dialogen af några nätta kupletter eller ett ensemblestycke; och hr BSelinders unga sujetter ådagalägga vid utförandet af sina resp. roller både god vilja och vacker förmåga. Det hela går sålunda qvickt och raskt undan, beledsagadt af ofta upprepade bifallsyttringar. Några kupletter, handlande om stockholmslifvets fröjder, och afsjungna af hr Gartt, som spelte en ?klassisk? drängroll, begärdes vid gårdagsrepresentationen dacapo. Efter pjesens slut blef hr Säfström framropad. Till desert förekom, äfven för första gången, ett af hr Selinder komponeradt stort maskeraddivertissement af dans, som likale des rönte det lifligaste bifall och belönades med hela balettkårens framropning vid spektaklets slut. —E—