Article Image
1. Till Redaktionen af Aftonbladet. Med anledning af en i dag i bokhandeln tillgänglig broschyr, ?Nordvestra Stambanan?, af hr Sandeberg, anhålles ödmjukligen om plats i tit. tidning för nedanstående. Då hr Sandeberg på sidan 9 i densamma åberopar uppgift från vederbörande ingeniör vid sammanbindningsbanan?, hvarigevom han på ett oriktigt och i högsta grad vilseledande sätt kommer till det resultat, att till Nilsbytunnelas sprängning skulle åtgå närmare åtta år, så anser jag mig skyldig upplysa dem som trott att han med ?vederbörande ingeniör vid sammanbindningsbanan? åsyftat mig, att så icke kunnat vara händelsen, alldenstund han väl vet, att han af mig aldrig begärt eller fått någon upplysning rörande fortgängen af tumnelarbetet under Södermalm, och aldrig kunnat få sådana uppgifter att han vid användandet af desamma kunnat komma till ofvannämnda falska resultat angående tiden för Nilsbytunnelns genomsprängning. Huru han ock förskaffat sig de ensiaka uppgifter rörande härvarande tunnelsprängning, hvarpå han grundar sin kalkyl, så har han begagnat tre af dessa — lindrigast segdt — på ett i högsta grad missledande sätt, med förtigande af de uppgifter som skulle upplyst allmänheten om rätta förhållandet. Sanna förhållandet är nemligen, att härvarande tunnelsprängning började vid södra ändan den 28 Oktober 1864, men att vid norra ändan kunde sprängningen till följd af arbetena under Fengerska och Wallenska husen ej börja förr än den 2 April 1865, samt att tunneln var genoomsprängd den 1 sistlidne December. Längden af denna sträcka är deremot blott 1335 fot. Att hela decna tunnel, hvars sektionsarea är nära dubbelt så stor som Nilsbytunnelns, derför att den är beräknad för tvenne spår och en trottoir, då deremot den sednare blott är beräknad för ett spår, ej är komplett utsprängd på djupet, härrör deraf, att till följd af lokala omständigheter plats för all den utsprängda stenens uppläggande vid södra ändan ej kunde beredas, hvarför bottensprängningen måste snart nog afstanna och först i denna månad åter kunnat börja. Då det dessutom ej är för de öfriga arbetenas fortgång till någon nytta att tunneln till hela sitt djup blir färdig förr än inästkommande Maj månad, så är arbetet dermed ej forceradt mer än nödigt varit för att medhinna det till denna tid. Hvar och en, som anser sig vara ingeniör, borde eljest veta, att hastigheten, hvarmed en tunnel kan genomsprängas, bestämmes af den tid som åtgår att spränga öfra galleriet?, ty utsprängningen af det öfriga, åtkomligt af större arbetspersonal och blott 13:del så svärt att utspränga, kan ske mycket fortare. Det hade derföre varit, i och för uträknandet af den tid, som rätteligen erfordras för Nilsbytunnelns sprängning, den använda tiden från den 28 Oktober 1864 och den 2 April 1865 till den 1 sistlidne December, som bort ligga till grund för hans kalkyl. Hade man härstädes kunnat, likasom vid Nilsbytupneln kan ske, samlidigt börja från dess båda ändar, hade således åtgått 10!2 månader. Då nu tillfälle gifves att, såsom k. jernvägsbyggnadsstyrelsen uppgifvit, men hr Sandeberg ej velat observera, och derföre ej låtsat märka, utan med tystnad förbigått, ungefär på midten af Nilsbytunneln gå ned med en brunnX, och derifrån sanatidigt spränga åt båda hållen, är endast fråga om hvad tid som åtgår att spränga en omkring 2100 fot lång tunnel, hvilket, med ofvannämnda hastighet af 1335 fot på 10!2 månad, skulle blifva omkriog 1 år Ale månad eller, med tillägg af 112 månads tid för brunnars sprängande vid ändpunkterna och på midten, 1!2 år. Detta är ock, enligt min tanka, den tid, hvarpå man med all säkerhet kan utspränga Nilsbytunneln, och för lägre pris än det af byggnadsstyrelsen beräknade. Hr Sandeberg har, på sitt sätt att räkna, kommit derhän, att en 2000 fot lång tunnel skulle kunna fullbordas på 25 månader, och då här, såsom förut nämnts, aldrig är fråga om att spränga en 4110 fot lång tunnel, utan två på något öfver 2000 fot hvardera, så skulle ju, enligt hans egen kalkyl, ej åtgå mer än 26!4 månader, utom den tid at några månader som skulle åtgå för brunnarnes sprängning, eller omkring 2!3 å Ve år, således jemnt 23 af den af k. styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader beräknade tiden. Att hr Sandebergs kunskap om ortdrifning och sprängning af länga gallerier är den, af honom uppgifna, att svårigheterna till. taga i ett slags qvadratiskt förhållande till längden, kan jag ä bestrida, alldenstund jag ej känner hvilka arbeten af ofvan. nämnda art han haft att göra med, men att vid. härvarande tunnelsprängning icke detta varit händelsen kan jag intyga. Då tunnelsprängningen härstädes började, användes krut dervid, och fortsattes dermed, i södra ändan, till April månads slut förlidet är. hvarunder i medeltal sprängningen avance rade 10!2 fot, men under September upp: gick hastigheten till 12 fot, allt pr vecka. Sedan derefter nitroglycerin blef tillgänglig: bandeln, och detta nya sprängämne började användas, gick sprängningen genast fortare och hastigheten ökades under hela den åter. stående tiden af tunnelarbetet, så att del utsprängdes 13!4, 13!2, 16!2, 19!4, 21 och. under sista månaden, 30!, fot, allt pr vecka räknadt. Då till Nilsbytunnelns sprängning komme att användas nitroglycerin under hela ar betstiden, och detta sprängningsämnes rätt användande är så betydligt mera bekant nu än då det härstädes först användes, skulle

13 mars 1866, sida 4

Thumbnail