Med anledning af Thiers tal i franska lagstiftande församlingen den 26 Febr. ytttar dea bekante politiske skriftställaren Forcade uti ?Revue Deuz Mondes? följande märkliga ord, som i hög grad förfon att behjertas äfven i andra stater än rankrike: Suveräneleten är en, odelbar, oförytterlig; den tillhör nationen, och hvarken någon fraktion eller någon individ kan tillegna sig dess utöfvande.? Uti dessa ord ligger, kan man säga, hela Frankrikes kon stitution sammanträngd och affattad i stenstil, för att begagna sig af hr. Thiers uttryck. Hela den moderna verldens teori Törande regering oeh politiska rättigheter innefattas i dessa rader. Så framt man icke vill återföra oss till barbariet och våldets nyckfulla tyranni, måste manhålla. fast dervid. Huru är det väl möjligt att vi, dågden moderna rätten är sammanfattad i en så oöfverträfflig definition, ännu i det som rör utöfvandet af de friheter, hvilka äro folksuveränetetensjattributer och oeftergifliga organer, utgöra en lekboll för de gröfsta illusioner och de oskickligaste sofismer? Personer, som äro döfva för all filosofi och ändoek affektera djupsinnighet, envisas att bibehålla en. dualism och en strid mellan hvad de kalla makten och friheten. De sätta maktens rättigheter mot frihetens, med den ständiga bitankeny-:att de sednare böra underordnas deförra. Dessa abstrakta och konstlade distinktioner äro lika barnsliga och utslitna som medeltidens skolastiska termer samt motsvara icke någon lefvande verklighet eller någon logik. De utgöra återstoden af den tankeång som skapades af den gamla rätten, vilken tillskref makten en bestämd, Högre mission af gudomligt ursprung. Gent emöt denna makt kunde, enligt den gamla verldens föreställningssätt, friheten icke ej annat än en underördnäd ock osäker tillvaro; men uti kännedomen af den politiska moralens lagar har den franska, och man må äfven tillägga, den amerikanska revolutionen alstrat upptäckter icke mindre vissa, än de som framkallades af vetenskapens pånyttfödelse i Europa. Copernicus och Galilti hafva lärt verlden att jorden icke är solsystemets medelpunkt. Upphofsmännen till den amerikanska oeh franska, revolutionen hafva för evigt uti det menskliga medvetandet inpräglat den sanningen, att det alldeles ieke är folken och deras lagliga rättigheter som vända sig omkring hvad man vant sig att kalla makten, utan att det tvärtom är makten som leder sitt ursprung från folksuveräneteten oeh följaktligen från de politiska friheter, som konstituera denna suveränetet. De personer, som på maktens höjder föreställa sig hafva räta