unkt vore för dem förbindelsen med Up ands spanmålsproducerande delar lika oum bärlig som för dessa, hvilka nu måste for: sla sin spanmål 7 till 10, ja 12 mil för at träffa atsättningsorten. Uplands jordbruk kunde således icke vinna någon verklig till. växt förrän det befriades från tungan a denna svåra transport. Detvore nu i dette afseende sämre lottadt än de flesta andra provinser i Sverge. En jernvägsförbindelse med Dannemora och Gefle å ena sidan samt med Westmanlands och Dalarnes bergslager å den andra skulle åt provinsens jordbruk gin nytt lif, på samma gång denna för indelse gagnade jerntillverkningen. Tiden är visserligen ej nu inne att diskutera dessa åsigter, hvilka dock synas väl förtjena att tagas 1 betraktande då den tidpunkt en gång kommer, att medel kunna anslås till jernvägarnes utsträckning norrut. Men det stora intresse landet och hufvudstaden eger att en riktig och fullständig plan uppgöres för jernvägarnes riktning norr om Mälaren samt att icke, genom en af dessa i jernvägeannalerna tyvärr så vanliga månövrer, ät jernvägen nu gifves en riktning som för framtiden omöjliggör en för hela landet gagnelig plans utförande, bjuder försigtighet vid de snart tillstundande jernvägsstriderna, som sannolikt i dessa dagar taga sin början inom riksgäldsafdelningen, Det synes oss föga grannlaga, att genom sådana. påhandgifnicgar, om hvilka vid den: na riksdag är fråga med afseende å flera bansträckningar och särskildt norra stambanan, : vilja binda händerna på den riksförsamling, som en gång skaN bevilja de hufvudsakliga anslag, som erfosdtas för banornas byggande. Att de enskilda och lokala intressena ej skola sky att framträda med anspråk härpå, betvifla vi visserligen icke, men vi hoppas att denna riksdag skall, i likhet med den sednast församlade, veta att behörigen afvisa. dem.