Skeppet F. H. Kockum. Foljuude till Posiwidningen imsanda berikvugande anse vi oss ätven böra ätergifva: Till redaktionen af Post och Inrikes Tidningar! Med auledniog af en 1 n:o 3 för 1unevar raude är af eder tidning törekommande upp sats, under rubrik ?Egei sätt att bygga tar tyg?, får jag. dä denna uppsats innehåller de grötsta lorvrängningar al fakta, ull belysande af verkbga förhällandet anhälla om ivtagande af nedanstående beriktigande, jemte till detsamma fogade intyg. Skeppet F. H. Kockum, om 561 svåra läster, började byggas i November 1862 för min egen rä ning. I enlighet med af mig samtidigt gjord begäran, ställdes arbetet under särskild tillsyn af franska Lloyds agent hirstädes. På varen 1563 blet fartyget bort konmraheradt till annan person, som ätven tillsatte ett ombud, att ä sina vägnar öftvervaka fortsättningen alfartygets byggnad. Fartyget gick sedermera af stapeln i April månad 1864 Ehuru jag till vederbörande egare framstärlde mina farhågor att härstädes kölhala och koppra ett så stort skepp innan vet en gäng dessiörinnan nedlastats och gjort en kurtare Ir sa, t. ex. til England, evär det kunde vara möjligt att, oaktadt den oaflätJigaste och sorgfälligaste eftersigt, någon hemlig läcka likväl tilläfventyrs kunde forefinnas, måste jag dock ställa mig köparens önskan, atv härstädes koppra tariyget till efterrättelse ; äfven under detta arbete öfvades den noggrannaste tillsyn af nämnde ombud. Då skeppet var komplett färdigt, lemnade den sednare, fartygers blifvande befälhatvare, skriftligt in:yg, att skeppet var ef mig levereradt enligt kontraktets bestämmelser, och den förre ett ce rufikat, att fartyget hade forsta klass, för längsta tid, med ulmarkelsetecken. Under skeppets derpå följande mnedlastning besannades emeliertid mina oivanberörde farhägor, i det att någon läcka vi sade sig, likväl ej i högre grud, än att far tyget det oaktladt kunde afgå till Cape town och Akyab. I brist på frakt måste förty get qvwligga derstädes en längre tid, under den pa dessa trakter rådande starka bettaz men ecan last stutligen erhållits. sigick skeppet till Lonuon, hvarest, och sedun insten blitvit i godt skick levererad, de. samma intogs L torrdocka sed n det befunnits att, genom den tunga lasten och far. tygets a betande, läckan på äierresan till tngit samti en del at knäjerneus förbu tning pitvit sg. Bom läckans löge emeilesud , kunde awräffas och man dere belarode. att den möjligen bestod i oäbet vin bul tarne, så ujagades ett antal sådana och ersattes m HÅgOT gröfre, detta likväl icke