I angifna artikel tillkännagifves, att drätselnämndens 3:dje afdelning skulle hos öfverståthållareembetet ha förordat, att det måtte ålägas egare till större omnibusar och andra tunga åkdon, att inom vissa år begagna hjul med Iötar af 4—5 tums bredd, i afsigt att spara gatorna. Huruvida öfverståthållareembetet nappat SH den antika kroken har ins. sig icke bekant. ;j heller på hvilken räuslig grund kan förordas en förordning om några tums tillökning å bredden af hjulringar, utan att en annan gång vara beredd på att erkänna behörigheten af en förordning om enahanda tillökning å bredden af sulor eller dessas beslag o. 8. v. En gang inne på principen att åkdonen böra byggas så, att de icke skada gatorna, i stället för att gatorna måste byggas passande att motstå trafiken, som ännu är ringa nog här, såväl i myckenhet och tyngd som hastighet, emot hvad den är i Paris och London, hvar vill man hamna i förordningsväg? Och hur kontrollera tyngden utan att väga den? Den tiden man ännu i England ansåg sig böra gynna bruket af breda hjul, så skedde det medelst premier, och nedsättning af vägoch broafgifter för sådana vagnar. Men redan för närmare 50 år tillbaka började man der inse nödvändigheten att frångå trasslet af ett sådant system. helst erfarenheten tillika hade visat, att de breda hjulen gjorde mer skada in gagn åt vägarne. I teori äriden riktig under ilkor af, icke skränkta axlar, cylindriska, vertikalt stående hjul och en körbana matematiskt jemn; men som de förra sällan eller aldrig brukas, och den sednare, om åstadkommen, omöjligt kan underhållas i samma skick, så förfaller hela den förmenta fördelen af breda hjulringar; ty en konvex väg belagd med konvexa stenar beröres för det mesta af hjulet blott i en punkt; tangeringen blir oftast den af två konvexa, för att icke säga sferiska, kroppar. Hur då förmoda, att på en gata af knönga ojemnheter, ett bredt hjul skall kunna annat än undantagsvis trycka på mer än en knöl i sender. Trycket emot stenläggningen blir då enahanda med det af en smal hjulring; men den förstörande inverkan å hjulet blir betydligt större då trycket träffar ena kanten af den breda ringen, äfven om ekarne göras bredai proportion; och då, oberäknadt ökad kostnad, tyngd. smutskatsning, spårvidd och äfven mer buller, har man ett mönster till hjul, och ett ekipage med underrede från en fransk diligens från förra seklet. Genom sin större tyngd måste en sådan vagn, vid fortskaffning med vanligt antal hästar, välla ökadt tryck såväl från hjulen som från hästfötterna. Men just trycket är det, som förstör gatan, och i mån som breda hjul ha ökad tyngd ge de åt gatan ökadt tryck, och äfven ökad slitning. Hvem känner icke verkan, såsora malningsredskap, af en bred cylinder roterande omkring en vertikalt stående axel vid dess ena ända. En kon dragen i rak linie gör samma slags arbete. Och ett med bred bjulring försedt hjul, som löper på en skränkt axel, är eller blir genom nötning en kon som sträfvar att rulla i cirkel. Ej blott denna tendens måste ötvervinnas med dragkraft, utan äfven det motstånd som vållas af malningsarbetet emot gatan, som uppstår då hjulet drages rätt fram ochicke fritt får följa den af dess koniska form angifna banan. Och denna extra förplägning för dragkraiten, mer och mindre förderflig jemväl för vagn och gata, stiger i samband med inverkande förhållanden i en anmärkningsvärd grad progressivt i mån som skenringens bredd tilltager utöfver 3 tum. Med skränkta axlar, ju bredare löt. dess bredare kon och dess starkare malningsprocess emot banan, jemte ökad tyngd och för. svåradt drag. All extra bredd utan annat syftemål än bred skenring är en missräkning till skada ej blott för gata och väg, utan ock för hästar och vagn. Med bruket at breda hjulringar befordras således motsatsen af hvad dermed åsyfats. Allt deremot som minskar trycket spar också gata; dit hör, fördelning aftyngd, bruket af fjädrar, frikostig dragkraft, och äfven raka eylindriska axlar med cylindriska vertikait stå cade hjul m. m.; men med bruket af sådana följa vissa olägenheter, som svårligen med för dei kunna annat än approximativt undanrödjas, Att drätselnämndens 3:dje afdelning skall ha tänkt sig in i vagnar är naturligt. Gatulörvalt: ningsbestyret ger tillräcklig anledning. Och då vagnmakarindustrien icke riskerar, att såsorn gatläggareyrket bli på sätt och vis monopolise rad utan konkurrens hvarken i leverans af ar bete eller effekter, så bör den kunn äfven af de åsigter i vagnsväg, som sig gällande i afsigt, om ock P delst indirekt verkande medel som förmenas för dröja stensättningens förtidiga förstöring, be trygga dess behöriga varaktighet. Huruvida dett syftemål bäst vinnes medelst utt till hfäterkall: ett föråldradt, längesen. : problem utan intresse, s dertill ligga närmare till (Insändt.) . som ha Till drätselvämndens tredjr Imänn sig vården om hufvudstadens latser anförtrodd. hem huru länge 8 aulsgatan, som är en af Södermalms större gå tor, skall sakna trottoarer, då mera aflägsna oc mindre trafikerade gator i samma stadsdel reda blifvit försedda dermed? Stensättningen å nämnd gata befinner sig tilli åa dåligt skick isyt SIT LIN Nr Folkan ARA