andliga och sedliga skaparkraft förmådde ästadkomma något så stort. Utan historisk grundval och utan vetenskapligt fottäste är deremot det påstående, ått i det ena stora frälsningens under skulle ock alla den evangeliska historiens särskilda under innehållas och rättiärdigas. Häremot gäller Schleiermachers invändning, att, ville man betrakta det högsta väsendets ingrepp i natursammanhanget som ett dess företräde, måste man först antaga, att det funnes något af honom icke ordnadt, som kunde ingripa i honom och hans ve Och lika fast står en annan hans sats, att äfven det underbaraste, hur det sker eller sgett, tillika är en uppgift för den vetenskapliga forskningen. Dertör måste nödvändigt hv: evangelisk underberättelse bestå sitt prof i kritikens ljus. Om då verkligen särskilda under för den samvetsgrannt prötvande kritiken visa sig ohistoriska, så skall derigenom blott svagtron eller halftron tvifla eller förtvifla om kristendomens sedliga och religiösa kraft; den sanna tron låter lugn de yttre skalen falla och håller sig till den oförgängliga kärnan.