TEATER. Humlegårdsteatern bjuder sedan ett pa aftoar på komedien Notarien Guerin, öfver satt från Emile Augiers Maitre Guerin, en af den närmast förbutna parisersäsopgens mest framstående nyheter. Den är ett vördigt motstycke till den Jycklige författarens föregående, likaledes hos oss kända sede komedier, Moderna vinglare, Giboyers son th. fl.,, om den än lika litet som dessa i alln kam bestå profvet inför en strängare kritik. De för stycket isynnerhet utmärkande förtjensterna äro en rörlig och ständigt intresset underhållande handling, en fint tänkt och med elegans genomförd karakteristik af personerna och en af Kf, qvickhet och skärpt sprittande dialog, ett verkligt praktprof pi den höga utveckling, den franska finare ko medien i detta hänseende hunnit. Dess: fo egenskaper äro också hvad som förs aller i ögonen, och de tjena att i hög grad öfverskyla svagheterna, som först äro ätkomliga för en noggrannare analys. Hvad är handlingens egentliga kärna? När man för sig söker reda denna fråga, märker mån till sin förvåning, att man har svårt för att besvara den. Man vill i minnet som hastigast-genomgå den rika och invecklade in. trigbyggnaden, men skall snart finna, ati det ena intrycket helt omärkligt utplånar det andra, att med ett ord en stark ledande träd, en-genomgående, klar anläggning saknas. Handlingens, enhet, det oettergifliga vilkoret för all fullhaltig dramatisk produktion, — se der den estetiska lag, mot hvi ken förfättaren med eller mot sin vilja för-syndat sig, och hvilken förseelse också straffar sig sjelf genom den brist på orga: nisk utveckling och dess sönderfallande : småscener, som vidlåda hans komedi, Et: försök att här återge innehållet skulle således upptaga alldeles för mycket utrymme. för att ej nämna, att det knappast lönade mödan. Alla dessa små fina eller grofva intriger och vändningar taga sig visserligen auska bra ut från scenen: men för stycket, etraktadt i sin hellet, ega de ej. någon framstående betydelse. Det eger deremat karaktersteckningen, hvilken vi anse son AA a