VU LTaReb IUICM bc IUIVATE SU mycken opartiskhet. —— — Afbrottet på atlantiska telegrafkabeln. Redan i torsdags i förra veckan blef det bekant att man ånyo försport ett afbrott å atlantiska telegrafkabeln, och sedan dess!c har ingen signal från Great Eastern kun-!! nat förnimmas i Valentia (der som bekant l den ena ändan af kabeln blifvit fästad). ! Då atbrottet skedde hade jätteskeppet till-; ryggalagt ungefärligen två tredjedelar afls vägen från Irland till Newfoundland och !V befann sig öfver ett djup af 2400 famnar I med en mjuk dybotten att lägga kabeln i. Då tystnaden varat så länge och då man blott kan erhålla s. k. elektriska jordströmmar, tages det nu för afgjordt att kabeln antingen måste vara alldeles skild från skeppet eller ligga på hafsbotten i ett tillslånd som gör den obrukbar till telegrafering— Orsaken till olyckan är ännu en gåta. Man tror ej att stormar kunna ha töranledt den, enär vädret varit förträffligt under hela tiden. De instrumenter man i Valentia begagnat ha varit så utomordent ligt känsliga, att de till och med gilvit utslag för fartygets rullning, hvilken att döma al dessa instrumenter varit obetydlig. Att den felaktiga delen af kabeln redan blifvit nedsänkt innan felet upptäcktes ombord, bevisas deraf att signalerna från Great Eastern blifvit allt otydligare tills de alldeles upphörde. Den enda ringa utsigt man ännu eger qvar att kunna omedelbart laga kabeln, ligger deri, att felet skulle belinna sig helt nära skeppet och att kabeln skulle kunna halas upp samt det felaktiga stället lagas. Denna förhoppning är dock ytterst osäker. Att från ett sådant djup upphala blott tre eng. mil af kabeln skulle i bästa fall vara en högligen svår operation, hvilken skulle fordra minst tolf timmar och komma att afbrytas af första lilla vindstöt eller sjögång. Man mäste, ifall något sådant inträffade, genast kapa ikabeln och fästa den vid en boj, på det att den ej skulle afslitas. Great Eastern har också för detta ändamål med sig bojar, som förmå att uppbära ända till 50 tons. Denna nvtväg skulle dock först i yttersta nödfall tiUgripas, då det bland andra olägenheter : vore ytterligt osäkert att man midt i Atlanten svulle kunna återfinna bojen. När Creat Eastern lemnade land hade det ombord 2350 knop kabel, af hvilka unoefär hälften eller 1200 eng. mil blifvit utlagda. Af dessa kunna troligen de 4 eller 500 milen närmast land åter upptagas och verkliga förlusten blir då endast 7 å 800 eng. mil kabel. Såsom bevis på den nedslagenhet, med hvilken underrättelsen om skadan å kabeln mottagits i London må nämnas, att ehurn det hiltills varit lätt att assurera aktiernai företaget till 25 procents premium, erbjöds i torsdags förgäfves 60 procents premium. — Barbari om skeppsbord. Abo Underrättelser meddelade för någon tid sedan ett bref från en ung finsk sjöman vid namn Victor Wilhelm Färdig, hvilket innehöll klagomål öfver den till det otroliga gränsande råa och hårda bahandling, han under en sjöresa skall rönt af sin kapten. Bretvet blef sedermera öfverlemnadt till finska sjöassuransföreningens direktion, som låtit undersöka förhållandet, hvilket också verkligen besannas af det vid undersökningen förda protokollet. Ur detsamma inbemtas, att kaptenens namn är OC. A. Bernsten, hemma i Björneborg och förande skeppet Ocean från Nystad. Vi meddela här efter Helsingfors Dagblad en sammandragen redogörelse för undersökningers resultat såsom prof på det oerhörda tyranni och den obegripliga råhet om skeppsbord, som ännu. icke i vår civiliserade tid hunnit helt och hållet utrotas. Kop varslagaresonen, jungmannen Färdig, som är 16 kr gammal, har i allo vidhållit sitt anförande i brefvet af den 4 Juli detta år och dertill inför protokollet utlagt den mustiga sak han förut endast antydt, samt hvilken vi, i likhet med honom, icke anse egnad att delgifvas en större allmänhet. Det anförda, som i hutvudsak intygas af då ombord befintlige matrosen Efraim Edvard Karn, konstapeln Johan Oskar Grönros och jungmannen Gustaf Johansson Lindholm — ikan redan vara nog för att bevisa barbariet. Färdig hade, enligt sin berättelse till protokolet, den 27 Okt. sist). år tagit hyra å Ocean, som derefter afseglat till Köpenhamns redd, dit allt gått väl. F., som var första resan till sjös, hade för svagt hufvud för att våga sig upp i masten, hade derföre med eget samtycke blifvit anställd som kock, och man afseglade så till Medelihafvet. Kapten Bernstn hade tillsagt Färdig att hvarje dag kl. 7 f. 12 middagen