fullt låtit utpricka Bullocks-kanalen, genom hvilken Great Eastern skall passera uti Themsen för att komma uti Nordsjön. Det är en klok åtgärd till förekommande af sådana missöden, som äro alltför vanliga i dessa farliga farvatten. Great Easterns utlöpande ur Themsen skall försiggå vid flodtiden i början af Juli; derutanför inväntas jätteskeppet af de båda örlogsfartygen Terrible och Sphynx, som skola åtfölja det ända till Amerika. Till ytterligare försigtighet har man beslutit att Great Eastern icke skall gå irländska kusten närmare än 25 eng. mil och icke dröja längre framför Valentia än som är absolut nödvändigt för att splitsa ihop telegrafkabeln, som finnes om bord, med en annan ännu massivare kabel om 35 miles längd, som är fästad på land och skall utsöra början af den atlantiska telegrafen. enna kustkabel är konstruerad efter en alldeles särskild metod för vinnande af tillräcklig styrka, hvarom man kan göra sig en föreställning deraf att dess vigt pr löpande mil uppgår till nära hälften af samma sträcka jernvägsrails. Sedan denna förening blifvit verkställd, sätter Great Eastern sig i gång med en hastighet, som icke får öfverskrida sex knop i timman. Denna obetydliga bastighet har blitvit bestämd på det fartyget skall kunna styra väl och på samma gång låta afhasplingsmaskinen arbeta tillräckligt långsamt att förekomma hvarje olyckshändelse. Från det ögonblick kabelns nedläggning börjar, skola två gånger om dagen på bestämda tider från Great Eastern afsändas depescher till Valentia och derifrån till London, angifvande skeppets longitud och latitud, väderleken samt det tillryggalagda miltalet. Om allt går väl, beräknar man att Great Eastern skall vid framkomsten till Terra Nova hafva qvar 500 miles kabel i sina cisterner. Genom den obetydliga farten skulle skep-. pet genom sidovind kunna drifvas temligen betydligt ur sin kosa. Men denna olägenhet skall man undvika genom maskinens till-hjelp och genom att låta det ena hjulet arbeta med större kraft än detandra, emedan dessa äro fullkomligt oberoende af hvarandra; I händelse af godt väder skall allt gå efter beräkning och framgången är åtminstone sannolik. Men skall det också gå bra i händelse af storm? Det är den kinkiga frågan. Kapten Anderson, som kommenderar Great Eastern, och som gjort hundratals resor fram och åter i dessa trakter, är öfvertygad om en gynnsam utgång. Han försäkrar att vinden under första veckorna af Juli aldrig på denna. väg är hvarken mycket stark eller ihållunde. Och denna försäkran af en så erfaren man är egnad att ingifva förtroende. Emellertid må man ej glömma att sista försöket att nedlägga en transatlantisk kabel verkställdes af två örlogsfartyg, Agamemnon och Niagara, vid en tid på året, då, sedan femtio är tillbaka, alla meteorologiska observationer antydde frånvaron af stormar. Och likväl var det just då, den 21 Juni, som en förfärlig storm utbrast och rasade med sådan våldsamhet, att alla som voro ombord å Agamemnon trodde sin sista stund vara kommen. Låtom oss emellertid hoppas att icke ett dylikt missöde skall ånyo göra om intet snillrika beräkningar, hvårvid ingenting blifvit glömdt eller uraktlåtet af hvad som står i mensklig förmåga för att betrygga framgången af ett bland menniskoandens vackraste, ädlaste och nyttigaste företag.