Article Image
des fonderade lån upptagna, det ena å 10.000.000 Tlir Pr. Cour. och det andra å 3,000.000 rdr rmt. Under sednast förflutna eller 1863 års riksdlag anslogo rikets ständer för fullföljande afarbetena å statens jernVÄGAT ooseerersrrrrn sen rn ann rår 28,296,000, och beviljade såsom lån för enskilda jernvägar eller til tt sammanräknadt beloppai23,9 72,500 I j månad i arande är blifvit från rik i ven ordning utbetaldt, nemligen 17,777,0 rdr till statens och 6,195,500 rår till enskilda jernvägsanläggningar. Vid desednast beviljade läneoch anslagssummornas anvisande bemyudigades riksgäldskontoret att för desammas successiva utbetalning upplåna ast 35.000,000 rir emot fonderade räntende obligationer. Utaf den sålunda benda summan ha dock luttills emot dylika obligationer blett upplånats en mindre del eller det belopp af omkring 8,950,000 rdr, som ivflutit i afräkninvg å ett under sistlidet är i Pund sterling afslutadt fonderadt amorteringslån. Sedan regeringen och rikets ständer under riksdagen åren 1553 och 1854 fattade ofvan omflörmälda beslut, angående anläggningen för statens mäkning och på dess bekostnad af de s. k.. stambanorna i svenska jernvägssystemet occh om meddelandet af lån utaf allmänna medel till understöd för mindre jernvägars eller bibanors anläggning genom enskilda bolag, hafva till och med innevarand Maj månad från riksgäldskontoret utbetalts såsom anslag, utan återbetalningsskyldighet till anläggningskostnader för I, slambanorna. see oc rdr 69,577,000. och sisom lån emot förefven ränta och amotering Ö rande ee 12,126.500. samt följaktligen et SS nanlagdt belopp af......... rdr 82,003.500. Före nänimde riksdag hafva dels utaf riksgäldskontorets och dels utaf andra staten tillhöriga medel utbetalts till låneunderstöd för enskilda jernvägsanlägrgningar rdr 565.500, hvartill bör läggas det desst j innan af rikets ständer för en sädan jernväg beviljade anslag utan återrbetalningsskyldighet . Genom de till stumbanorna anvisade medel iafva följande jernvägsarbeten blifvit fullbordade, nemligen: 1:0 Vestra stambanan, som går midt igenom hela landet frin Stockholm till Göteborg och sålunda ugör en oafbruten kommunikationsled melan Östersjön och Nordsjön. Denna jernsäg, hvars längd utgör 42,6 mil2), påbörjides under år 1855 och blef, sedan densunma under de följande åren deivis vpplåtis för allmänna tratiken, i Nov. 1862 säsom fullbordad tiil hela sin längd öppnad för allmänt begagnande. 2:0 Statsbanan mellan den nästan midt i riket i närheten af sjön Hjelmaren belägna staden Örebro och Vestra stambanan, hvilken 2,3 mil långa jernväg äfven under år 1862 öppnades för allmänna trafiken; 3:0 Södra stambanan, som utgår från den vestra invid staden Falköping och genomskär rikets södra del samt har sin ändpunkt vid staden Malmö hamn. Arbetena ä denna bana börjades jemväl år 1855, och redan under nästpåföljde år kunde jernvägen mellan sistnämnde stad och Lund öppnas för trafiken. Sista delen af Södra -tambanan, hvilken jernvägs hela längd uppgår till 35,6 mil fullbordades dock först i slutet af sednast förlidne år. Anslagen för dessa 3:ne färdiga statsbanor med en sammanräknad längd af S0!2 mil hafva utgjort: för Vestra stambanan samt jernvägen mellan I denna bana och Örebro rdr 37 504 368. och för Södra stambanan....... 24,745.6: eller tillsammans rdr 62,250 000. I Med dertill under sednaste riksdag anslagna I medel, utgör.nde ett sammanlagdt belopp utföres för närvarande nedannämnda arbeten å öfriga beslutade statsbanor, nemligen: å Norra stambanan, som skall utgå från I hufvadstaden till de norr om sjön Mälaren I belägna landskap: af hvilken bana den del, Isom kommer att sammanbinda Stockholm I med Upsala och hvars längd utgör 6!6 mil, Ibör genom det beviljade anslaget blifva fullI bordad under nästa ärs lopp; å Östra stambanan, hvilken kommer att utgöra en genom provinserna Södermanland, lÖstergötland och Småland mellan ersjön loch sjön Wettern framgående jernväg från Hl vestra till södra stambanan; börande den Inu under arbete varande delen af östra stambanan eller den något öfver 43 mil långa jernvägen mellan vestra banan och NorrköIpiny genom dertill anslagna medel likaledes fullbordas under nästa år. å Nordvestra stambanan, genom hvars utförande oalbruten jernvägsförbindelse mellan Stockholm och Kristiania kommer att beredas; utaf hvilken sistnämnde sambana nära 21514 mil eller vägen mellan vestra banan 2 loch Wenern vid staden Kristinehamn också Iskall genom det vid sednaste riksdag beviljade anslag göras färdig under år 1866; sl! ä en genom huvudstaden gående, Vestra Yl och Norra stambanirna sammanbindande jern väg, till hvars utfrande hela det erforderliga statsanslaget blitvit af rikets ständer beviljadt och till utbetalning under detta och nästkommand: år anvisadt. Sedan 1848 ärs riksdag hafva 24 särskilda jernvägsanläggningar, etter dertill beviljade och vanligen två tredjedelar utaf den beräknade anläggningskostnaden motsvarande a tee 12) Svenska milen, hvilken menas med denna och alla följande uppgifter, utgör, 1!ar tyska eller geografiska mil, hvadan 10 svenska mil hafv mma längd som 142s7 eller nära A,6A Gm mm vs me

14 juni 1865, sida 3

Thumbnail