Article Image
skulle sänka. vare sig Warrior, Gloire, Magenta, Minottaur ell r Bellerophon.? Dietator af 3000 tons drägtighet har, som jag trorr, tillräckl gt tjockt pansar att motstå 15 tums kanoner.? ?De invändningar jag sett göras mot Monitors klass, härflyta från kavone.nas fåtalighet; bristande eldhastighet vid beskjutning af fästningar eller träfartyg; förlusten af utrymme, derigenom att man måste bj. lpa sig utan det ötversta eller de öfre däcken; större osundhet till följd af fukt och instängning nere, äfven i måvlig sjö; förlusten af dager; samt från beroendet för luftvexl.ng itaf fläktar (blowers), som drifvas med änskraft.? ?Monitorena äro långsammare än deras maskinkralt synes lofva. Skrulvens glidning är i ala fartyg af denna klass öfverdrivet stor. Dewta tillskrifver jag öfverhänget (the overhang), hvilket, om det är en källa till styrka i drabbning till följd af dess användbarhet såsom skeppsbräcka, och af det skydd det ger åt propeller oh roder, återigen är en orsak till sveghet och frestmng tilll sjös. Öfverhänget bar fördelen rit hälla tartyget mycket stadigt. Det kan ej rulla. med dess virglika utskjutnivg, hällsaude dess sidor uppe, ej eller sätta eller dufva meed öfv.rhängets ofantliga flata yta, tillreds att motsiå dessa rörelser; men som Monitorn är långsammare än andra fartyg af samma drägtighet och maskinkraft, så måste man antaga, att olikheten i form törorsukar oMikheten i hastighet, och öfv.rhänget utgörr den enda olikheten i form.? Om vanliiga fartyg kunna uthärda långekeppsochi tväreskeppsrörelserna, så kan man sluta, satt äfven monitorer kunna uthärda dem.? ?Monitorerna rulla mycket litet och äro utomordentligt makliga i sjögång. Man fann ombord på monitorn Weehawken under en storm, då dess följeslagare, träkorvetten Iroquwois, som anses vara en utmärkt modell, rörde sig så våldsamt att ingen kunde stå på dess däck utan hjelp af muntåg, att Wecehawkens rörelse var så ohbhetydlig, att en butelj rödt vin under en timmas tid stodi på middagsbordet i kajutan innan den satttes undan.? I Jag anser ej monitorernas ringa höjd öfver vatinet vara en källa till fara. Delytta sig lör sjöm med tillräcklig liflighet och blifva för Ihvarj timma som går genom bränselåtgåmgen lättare. Allt som är mindre tungt äm vatten flyter derpå, och huru djupt det äm sänkes, måste det dock äter komma till ytan, så länge som det fortfar att vara lättare än vatten; men verksamma medel mäst: användas för att hålla fartyget tätt; ty ett betydligt hopande af vatten i dess skrot sänker det, hvilket äfven är sannt om adra fartyg.? Kasematerade fartyg lika Ironsides äro, om änej skrare än monitorer, dock bättre att bebo om derföre troligen sundare; de ha mera läthet att föra tackling och segel än Monitor: klass tyckes medgifva.? För att nu sluiligen sammanföra mina åsigter, så anser jag Monitors klass och Ironsides klass utgöra tvenne olika vapen, som hvaridera har sina egna fördelar; i åda äro behöfliga för en jernkläd: flotta och båda behöfliga i krig; men om — vid far tyg af samma storlek — Motors klass mäter sin styrlka med Jronsid:s klass, så kommer den förra att öfvervinna den sednare, ja, i sjelfva verket en enda monitor atteröfra mänga kasematterade fartyg af icke större individuel storlek och hastighet; och enär fartyg fiona sina naturliga motståndare i fartyg och endast undantagsvis i tästningar, så måste man anse att, på det hela taget, monitorsprincipen innefattar de mest lyckade grunderna för pansarklädandet af krigstartyg. Jag har: äran etc. John Rogers. Conpmmodore i Förenta Staternas flotta. Mig förettaller det som om, efter genomläsningen abf commodore Rogers bref, ingen. tänkande pperson skulle kunna undgå att inse hvilkett ypperligt försvarsvapen kapten Ericsson geenom sin uppfinning beredt sitt gamla täderrnesland, och hvilket stort steg framåt Sverges förmåga att i händelse af krig mot Ryssland försvara sig derigenom tagit. Ryssland mäste såsom stormakt, fi rutom en tuolrik flotta af skruffartyg utat trä, äfven hälla en af båda de fartygscerter om commodore Rogers sthandlar bestående jernklädd flows; ty om än pansarfregatter eller kasematteride fartyg ej gå som segrare ur strider met Eriessons tornfartyg, så ha de likväl öfvetaget på de kuster der de sednare, hvilka, säga hvad man vill, dock ej egentligen äro sjöfartyg, icke kunna uppträda. För Sverge deiemot finnes ivgen orsak att på samma sätt splittra sina krafter, hvilka, hvmd det rörliga bepansrade sjötörsvaret beträffar, uteslutande kunna koucen treras på monitorer, och på så sätt den ofantliga dusproportionen mellan Rysslands och Sverge:s tillgångar i en ej ringa mån jemnas. Monitore:rnas kanske svagaste punkt, deras oförmåsga att med framgång uppträda mot fästnimgar, hvilken försvagar deras oftensiva kraaft, snarare ökar än minskar deras värde fför 0ss; ty vi bebötva dem ej till anfall mot andras, utan endast till försvar af eget land, meh Ryssland attackerar oss ej med fästningar. Icke heller duga de till att transportera trupper; men äfven detta är af samma skäl i hög grad till vår fördel. I de stora hafven öfverväxas snart, som kändt är, bottnarne på jernfartyg af ostron och sjögräs, och de mindre wmonitorernas hastighet under ånga, som från början endast var 7 eng. mil i timmen, reducerades derigenom i Amerika efter någon tids förlopp till knappa 3 mil, hvilket, då tidvattnet ofta löper lik fort, ibland gjorde dem fullkomligt ohandterliga och derigenom tvang dem att under strid ankra, i stället för att, som de otvifvelaktigt böra, slåss under gång med förstälven vänd mot fienden, hvarigenom bland annat den ringa skottyta de erbjuda ytterligare reduceras och de ömtäli gaste delarne af däcket få skydd af tornet. TT: 4 barotan Aavistara Aj sistnämnde Ane

23 maj 1865, sida 3

Thumbnail