Article Image
detta hänseende förekommit, tydligen adagaläggande, att bromsning å extratåget ej egt rum förrän det var för sent. Man hade under rättegången anmärkt mot Riex, att han icke backat i uttörlutningen; men, då man betänkte faran af backning under stark fart och Riex vissa öfvertygelse, alt en person fanns vid vexeln, torde det ej kunna läggas honom till last, att han icke sparade grindarne för att skada maskinen och sig sjelf. Hans smärtsamma utrop, då han passerade grindarne : ?Ingen man vid vexeln!? bevisade huru djupt han greps, då han sveks i denna öfvertygelse, samt huru han derefter förlorade all besinning. Det hade visserligen varit önskligt, att Riex bibehållit sin själsnärvaro, så att han backat inne på stationen, såsomdet sista försöket å hans: sida, att förekomma olyckan; ehuru hr Staaff. efter hvad lokomotivförarne intygat om backning under stark; fart, trodde att verkan deraf skulle : blifvit ringa eller ingen. Öfver denna omständighet, en följd af bristande själsnärvaro hos en : man, som hade egen död och andras törderf för: ögonen, ansåg hr Staaff domstolen ej kunna 1 döma eller derför kunna ålägga straff, Dettalt var å Riex sida en förklarlig underlåtenhet ; men s å hr Knochenhauers: var. det en försummad -oviky 1 t t ; : korlig pligt, att han i strid -mot reglementets föreskrift —trafikstyrelsen måtte försvåra honom och hans åtgörandenshurusom helstiden ber hagade — tagit. spårvexlaren från sin post, dåls extratåget varit bekantgjordt genom det föregående ordinarie. Likaledes var det å hans sida icke en förklarlig underlåtenhet, utan en ännu stö positiv försummelse, att han icke, då ex tåget fördröjdes 15 minuter, eller 3 gånger länRe än det skulle uppehålla sig vid Sandsjö, gaf iex någon varning utåt linien, eller sände spårvexlaren till sin post, för att särskildt signalera : hindret, såsom vid andra stationer, enligt hvadj: lokomotivförarne upplyst, allmänt brukas, ochl( den allra minsta omtanka bort föreskritva honom, n Hr Staaff kom nu slutligen till frågan om ti-!s den för ordinarietågets ankomst. till Sandsjö, il hvilken enligt tågjournalen blitvit; angityen. till lr klockan 9,2 eller 9.4. Afven härutinnan. hade r uppgifterna emellertid visat sigså. motsägande, 1 j I r 1 1 att hr Staaff bestred allt vitsord åt nämnde jonrnal, och då blott ett vittne, nemligen, kammar junkaren, Lagerbjelke, ; sett på stationsuret.och estämdt tagit på sin ed, att detta visade. 8:45, då ordinarietåget ankom, ansåg hr Staafl denna uppgift ensam vara denyrätta, helst den öfverens-q stämde med den för ordinarie, tågets, framkomst c till: Sandsjö ijtidtabellen föreskrifna, tid, ochli kammarjunkarens vittnesmål yiterligare vann t stöd genom vittnet Olof Hanssons utsago. 1 Angående extratågets ankomst hade alla vitt-4 nen, som rättat: sig efter klockor, öfverensstämts deri, att detta kommit minst 12minuter elter!l det ordinarie, , och kammarjunkar Lagerbjelke bestämt tiden till 15 minuter, hvaraf hr Staaftls ansåg det bevisadt, att Riex, som blifvit ålagdt att hålla sig 20 minuter efter det ordinarie tåget, v men tillika strafflöst egde rätt att ingå på sta-s tionen 5 minuter tidigare, eller 15 minuter efter d det ordinarie, icke kun. e kännas saker till nå-!e gon nippenbar vårdslöshet eller öfverträdelse afl!n reglementet. Hvatl de vittnen anginge, som, ls HKörda å trafikstyrelsens sida, uppskattat tiden mellan tågen till 6 å 8 minuter, dervid de rättat-sig icke efter klockor; utan sin öfvertygelse, t förtjenade deras utsago intet åfseende. Aberopande föröfrigt alla de förhållanden, som fonom-Jokomotivförarnes vittnesmål blifvit appysta och som lände Riex sak till fördel, äfslu-w tade hfStaaff sitt utförliga andragande med hå-1 gra ord, hvari han uttalade Riex djupa Bedröt-1 i velse ötver hvad som -händt och åberopade delt hedrande vitsord håns befäl lemnat honom så-1 som en hittills i sin vandel och i uppfyllande : af:sina pligter oförvitlig man. Hr Staaff utta-ll t ; I lade slutligen den förhoppning, att denna ransakning, huru bekläglig anletiningen dertill också varit, skulle medföra arfhjelpande af många brister, som förefunnits i vårt trafikväsende, och hindra upprepåndet af begångna fel och försum) melser, på samma -gånt den skulle bidragå att, stärka förtroendet mellan befälet och de under-g ordnade-inom kåren, då detta grundades på full och I) opartisk rättvisa. b Sedan nu alla parterna i målet andragit allt ;j hvad de önskat anföra, och hr Staaff -på dörnIq hafvandens fråga upplyst, att Riex ej hos K.luy M:t fullföljt besvären öfver häktningsåtgärden, uppsköts förhandlingarne på en stund, hvarefter rätten för parterna åter inkalläde meddelade följande Utslag. Den ransakning, efter livars afslutande häraderätten nu. företager detta mål till afgörande, har föranledts deraf. att ett på morgonen den:23 sistlidne Deceniber från Nässjö afgånget, af Gus l staf. Albert. Riex fördt -extratåg vid framkomsten S till, Sandsjö station, sammanstött med ett derstär-g des stående ordinarie -tåg.med. den påföljd; att) n extratågets lokomotiv och tre vagnar i ordinarie a tåget skadats samt flere af ordinarie tågets. pasf sagerare tillfogats åkommor, tiil. töljd af nvilka n åtta. personer sedermera aflidiv och fyra blifvit o krymplingar för, sin återstående lifstid. n ör vållande till .denna sammanstötning hara länsmannen-A. Svalander, i egenskap af allmän r åklagarey tilltalat.stationsinspektoren vid Nässjö lh löjtnanten Levpold. Bergströmy stationsmästaren v vid Sandsjö Anders Johan Knochenhauer, och-nu1 mera afskedade lokomotivföraren Riex samt mot c den sistnämnde i. sådant afseende anmärkt, bland s anhät, satt. han kört extratäget fortare; än det dc vidstatens jernvägar gällande-tjenstgöringsregle-s mente tillåtit, samt. till följd häraf framkommit s till. Sandsjö station tidigare, än. han varit be-h rättigad. b För pröfning af denna anmärkning är nödigt la att utreda; huru. lång tid, som åtgått för extraÅA tågets färd från Nässjö till Sandsjö, mellan hvilka F stationer vägen, enligt den för extratåget fast-v ställda tidtabell; bort tillryggaläggas på trettiosju t minuter: Härvid förekommer, att Riex. och ex-s! tra konduktören. Salomon Sjöberg sammanstäm-. d mande uppgfvit, att klockan, enligt Nässjö stael tionsur, varit 8,se då extratåget derifrån afgått;d hvarjemte Riex, i öfverensstämmelse med den vid fi Nässjö befintliga tågjournal, angifvit tiden för ordift narie tågets afgång trän Nässjö till 8,25; och harsåst ledes Riexyenligt-eget, af andra personer vitsordadt d medgifvande, afgått med extratåget från Nässjö el tjugosju minuter sednare än ordinarie tåget. Fö-t) raren af ordinarie tåget Hans Jansson Lundahl, sl af Riex sjelf åberopäd såsom vittne, har på af-S lagd ed obestridt intygat, att minst trettiofem, vy möjligen trettiosex, men bestämdt icke trettiosju minuter åtgått för ordinarie tågets färd från sjö till Sandsjö, öfverensstämmande detta. intyg iS med förste konduktören å ordinarie tåget Fredrikn Ludvig: Brandts öfver samma färd ingifna rap-h ort, i hvilken tiden derför upptages till trettio-b n n h vu em minuter. Rörande härefter tidsskillnaden emellan ifrågavarände två tåg närmast och vid Sandsjö station hafva de vittnen, som vid omvittnade tillfällena betraktat någon klocka och således med stöd af; behörig tidmätare afgifvit sina vittnesmål, intygat: banmästaren Anders Strösg ander, att på tiotusen fots afstånd från Sandsjö t extratåget varit emellantolf och femton minuter dj efter det ordinarie tåget; banvaktaren Lars AnIf dersson, att ordinarie tåget på tiotusen och ex-t tratåget på tolftusen fots afstånd från Sandsjö n i t passerat förbi honom, samt att dervid mera än tolf minuter förflutit emellan begge tågen; ban-e vaktaren Johan Olof Hansson, att på tretusen åt-t; tahundra fots afständ från Sandsjö extratåget vavy rit jemnt tolf minuter efter det ordinarie tåget;!n och förut bemälde Lundahl, att kort efter det) ph jemnt tio minuter förflutit sedan ordinarie tåget t stannat vid Sandsjö extratåget blifvit förhonom g; synligt; Hyarföru:an :eldaren å ordinarie tågets l0-1; kamotiv Johan Möller likaledes på ed vitsordat,g att strå efter det Lundahl seende på sin klocka, h yttrat, att de stått vid Sandsjö i tio minuter, ångan från exstratågets lokomotiv förmärkts. Den f tid conam sefletmera förflötit tilldeösa csammanstötI.

10 maj 1865, sida 3

Thumbnail