ed nästinstundande Maj månads IL börjna öppnas daglig postångbåtsförbindelse emellan Malmö och Stralsund, hvilken kommer att underhållas med de nya, beqvämt inrättade och snabbgående Svenska postångfartyget Oscar och Preussiska postångfartyget Pommerania. ; Fartygen afgä: från Malmö kort efter det bantåget dit anlindt klockan 2,29 på morgontcn, samt från Stralsund klockan 3 på morgonen. Till Malmö anlända postångfartygen före bantågets afgång derifran klockan 2 på middagen. Till Stralsund beräknas fartygen ankomma före middagen. För att derifrån vidare befordra post och passagerare kommer, fran och med den 4 Maj, att inrättas ett kurirtag å Stralsund-Berliner-banan, hvilket tög afgår från Stralsund klockan 1245 på middagen samt anländer till Berlin klockan 6 30 eftermiddagen samt således 4,, timma före affärdandet från Berlin klockan 445 eftermiddagen af de stora, fortgående kurirtågen till Köln och Frankfurt ee M. m. m. Med begagnande af denna lägenhet kan exempelvis vägen från Stockholm till Köln tliryggaläggas på omkring 30 timmar, linien Stockholm—Paris på 65 timmar, Stockholm— London på 75 timmar o. 8. Vv. Vid försändning öfver Stralsund komma, såsom hittills, bref till eller från Hamburg att betalas med 45 öre. För bref till ala andra Tyska orter blir, utan afseende ä afståndet, frankeringsatgiften 54 öre, samt portot för obetalade bref 63 öre. I öfrigt kommer frankeringsafgiften att utgöra: för bref till Belgien och Nederländerna 63 öre, till Schweitz dels 70, dels 79 öre, till Storbritannien och Irland 79 tre, till Spanien och Portugal 90 öre, till Frankrike och italien, t. v. oförändradt, 72 resp. 87 öro o. 8. v., alltsammans pr enkel brefvigt. Närmare inbemtas af den förändrade portotata för postutvexlingen ä denna linie som finnes anslogen vid samtliga postanstalter. Korrespondenter, hvilka önska få sina bref m. m. befordrade å nigon annan linie, vare sig med GöteborgEnglands-ängfartygen eller öfver Danmark och Lybeck, böra derom å försändelserna göra anteckning, då i annat fall desamma varda befordrade öfver Stralsund, såsom den väg, hvilken erbjuder den snabbaste och mest regelbundna befordran samt i allmänhet de billigaste portosatserna. Atgiften för resa med postångfartygen emellan Malmö och Stralsund utgör: d vid enkel resa: vid framoch återresa inom 14 dagar: 4:sta plats.........Rdr 43: 354:sta plats...... Rdr 20: — 2:dra plats..... 9: 35l2dra plats... 45: 55 däcksplets D 5 3 Resande, hvilka med bantaget inträffa i Malmö kl. 4— 2 på natten och ämna med nögot af postångfartygen fortsätta färden till Stralsund, få sina medförda effekter, straxt efter ankomsten till Malmö, genom Postverkets försorg och på dess bekostnad fortskaffade från bangården till ångfartyget. Enahanda anstalt är fogad till förmån för passagerare, som med Berlinertåget ankomma till Stralsund för att derifrån fortsätta resan till Malmö. Fullständig taxa för godstrafiken finnes att tillgå vid samtliga postanstalter samt hos postångfartygens kommis sionärer, hvilka äro: i Malmö: Hans Friis, i Stralsund: Kongl. Postångfartygsespeditionen och Konsuln Heinrich Isratl. Till godsförsändningens underlättande fogas anstalt derom, att emballeradt styckegods, som till Malmö ankommer med bantäg, varder, der afsändaren så önskar, direkt från jernvägsstationen öfverlemnadt till postångfartygets kommissionär i Malmö för att befordras till Stralsund, bvarizenom trafikanterna kunna undgå att för sådant ändamål anlita särskildt ombud i Malmö. Skallfrån Stralsond godset vidare beordras på jernvag, besörjes aflemnandet till jernfägen af dervarande postångfartygsexpedition. Försändelserna böra för sådant ändamål adresseras: i förra fallet till postångfartygskommissionären i Malmö, i det sednare direkte till postångfartygsexpeditionen i Stralsond. Stockholm den 4 April 1865. Kongl. General-Poststyrelsen.