Article Image
vudstadens förnämsta bankirer, somi lofvat att sälta sig i spetsen för en aktieteeckning i ändamål att bereda erforderliga tillllgångar till byggande af en sådan pantsarssprängningsbåt som den nu ifrågavarande, men i mindre skala och afsedd för endast två mans besättning. (DJ. B.) — Ångfartyg med två propeller. 11 England har man på sednare tiden, såsonm förut nämnts, börjat konstruera ångfartygg, som äro försedda med två skrufvar, en påå hvardera sidan af skrofvet, och man lofvvar sig betydliga fördelar af denna nya foorm för drifkraften. Att den dubbla skrufvern i hög grad lättar styrandet och manövreeringen har länge varit erkändt; ett fartyg kaan med tillbhjelp af densamma så till sägandes ssvänga omkring sin egen center och såledees röra sig på en mycket inskränkt plats. QCOm resultaten i fråga om hastigheten vorro meningarne något delade, men ett nyligen anstäldt försök tyckes gifva dubbelskrufven ett ovilkorligt företräde. Det nya ångfartyget Mary Augusta, som är bygdt efter nämnda system, har den 14 Mars företagit en kappsegling från Dover till Calais med hjulångfartyget la France, det allra snabbaste af alla London-Chatham-Dover-bolagets paketfartyg. Hjulångfartyget gjorde sin vanliga pasttur och flick vid afgängen ett litet försprång för sin medtäflare; i grännskapet af land och i smult vatten voro de begge ångfarlygen ungefär jemngoda, men allt som de kommo ut på djupet och sjögången ökades, tog Mary Augusta lofven af hjulångfartyget, ehuru detta ansträngde sig till det yttersta. Skruffartyget var ändå något illa lottadt derigenom, att den ena äångpannan kokade torrt, så att dithörande maskin och derigenom äfven den ena skrufvens hastighet betydligt sakitades. Då Mary Augusta uppnådde hamnen vid Calais, vände det om, och la Francce var då fulla 3!2 engelska mil ute i Kanalen, och det dröjde sex minuter innan Ibegge fartygen åter med full fart passerade hvarandra. Mary Augusta återkom till utgsångspunkten i Dover 2 timmar 45 minutter 10 sekunder efter affärden. Det är dubbvoelt så stort som la France, men har endast samma antal hästkrafter. För den engelska flottan bygges för närvarande ett par kanonbåtar efter denna nya princip. Mere

29 mars 1865, sida 3

Thumbnail